En ineens moet je uit huis

Klant
Garage2020 & Gemeente Amsterdam
Awards
2 gouden SpinAwards, Zilveren Dutch Interactive Award Digital for Good

Elk jaar worden er in Nederland ongeveer 40.000 kinderen uit huis geplaatst. Hier zijn altijd goede redenen voor, maar voor een kind is het een traumatische gebeurtenis.

Hoe zorgen we ervoor dat er minder kinderen uit huis worden geplaatst?

Achter anonieme data schuilen echte gezinnen

De Gemeente Amsterdam en Garage2020 hebben data-analyse ingezet om inzicht te krijgen in de factoren die van invloed zijn op uithuisplaatsing. De data-analyse liet verschillende patronen zien die de informatiepositie van hulpverleners kan verbeteren. Maar alleen al bij het horen van het woord data trekken veel hulpverleners hun wenkbrauwen op. Want data, is dat niet koude, kille, anonieme informatie die weinig van doen heeft met het empathische en intuïtieve werk van jeugdhulpverleners? 

Er is een ontwerp nodig dat de huidige kennis van hulpverleners versterkt op een laagdrempelige, prettige en menselijke manier.

Meer tijd voor de cliënt

De eerste stap in ons ontwerpproces was een reeks uitvoerige interviews met hulpverleners. We leerden dat jeugdhulpverlening een ontzettend intuïtief beroep is waarbij hulpverleners op basis van gevoel en ervaring, in overleg met gezinnen, kinderen en andere professionals keuzes maken voor het vervolg van een hulptraject.

Data speelde daarin nog geen rol. We leerden ook van de hulpverleners dat zij 'niet geboren zijn om achter een computer te zitten', en vooral hun tijd willen besteden aan hun cliënten.

Behind the scenes

Co-creatie sessie met hulpverleners en designschetsen.

Een extra teamlid

In een co-designsessie met ontwerpers, zorgprofessionals en teamleden van Garage2020 en de Gemeente Amsterdam gingen we aan de slag met het ontwerp. Vervolgens legden we het prototype aan hulpverleners voor en lieten ze concreet met de concepten aan de slag gaan. 

Aan het eind van de prototype test lag er een kloppend concept op tafel: een digitaal teamlid voor de jeugdhulpverlening.

Als dit concept werkt, kan het resultaat baanbrekend zijn.

Sabine, hulpverlener

Spelen met speelgoed

Het extra teamlid heeft informatie over alle jeugdhulpgevallen in Amsterdam (en straks Nederland). Ze weet op basis van data welke vervolgstap andere hulpverleners in deze situatie hebben gemaakt. Je kunt haar raadplegen tijdens je overleg met het team of een cliënt. Omdat we geen data tool wilden maken waarvoor hulpverleners achter de computer moesten kruipen, maakten we een fysiek product.

Een digitaal spelbord

Het extra teamlid bestaat uit een spelbord, houten blokken en een applicatie. Op elk van de houten blokken staat een vorm die symbool staat voor een hulptraject. Met de blokken zet de hulpverlener een tijdlijn uit van welke trajecten een gezin al heeft doorlopen.

De applicatie is ontwikkeld in samenwerking met Hike. Door image recognition herkent de applicatie de vormen op het spelbord als code en laat hulpverleners direct weten wat het beste vervolgtraject zou zijn.

Kan data jouw missie versterken?

Heb je een complexe maatschappelijke vraagstelling waarbij je digitale stappen wilt zetten? Neem dan contact op met Alain Dujardin.

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief