Een eigentijdse huisstijl voor de Universiteit voor Humanistiek

Greenberry is hét strategisch designbureau voor verbeteraars die het verschil willen maken.

Wat we doen
Button label
Button label
Strategisch design
No items found.
Brand design
Strategie
Gebruikersonderzoek

De Universiteit voor Humanistiek (UvH) is onmiskenbaar uniek met het humanisme als inspiratiebron, maar miste een herkenbaar, inclusief en eigentijds verhaal en uitstraling. Samen met de universiteit hebben we een uitgebreid positioneringstraject doorlopen, waarbij alle stakeholders, van College van Bestuur tot hoogleraren en studenten, betrokken waren.

Hiervoor gingen we aan de slag

Hoe geef je een uniek profiel een passende relevante uitstraling? Ondanks de sterke inhoud en rijke traditie, bleef de naamsbekendheid achter en werd de kracht van humanistiek niet altijd duidelijk of aansprekend overgebracht. Onderzoeken van Motivaction en de Stemmingmakers gaven waardevolle inzichten en richting. Op die basis zijn wij samen met de UvH aan de slag gegaan. Het doel: een merkidentiteit die trouw blijft aan de kern van de universiteit, maar ook de urgentie van nu laat zien. Inclusief, relevant én gebaseerd op de kernwaarden van de universiteit.

“Een merksessie waarin zowel studenten als leden van het College van Bestuur actief meewerken, is de beste basis die we kunnen wensen.”
Alain Dujardin - Creative Director

Hiervoor gingen we aan de slag

Hoe geef je een uniek profiel een passende relevante uitstraling? Ondanks de sterke inhoud en rijke traditie, bleef de naamsbekendheid achter en werd de kracht van humanistiek niet altijd duidelijk of aansprekend overgebracht. Onderzoeken van Motivaction en de Stemmingmakers gaven waardevolle inzichten en richting. Op die basis zijn wij samen met de UvH aan de slag gegaan. Het doel: een merkidentiteit die trouw blijft aan de kern van de universiteit, maar ook de urgentie van nu laat zien. Inclusief, relevant én gebaseerd op de kernwaarden van de universiteit.

“Een merksessie waarin zowel studenten als leden van het College van Bestuur actief meewerken, is de beste basis die we kunnen wensen.”
Alain Dujardin - Creative Director

Hiervoor gingen we aan de slag

Hoe geef je een uniek profiel een passende relevante uitstraling? Ondanks de sterke inhoud en rijke traditie, bleef de naamsbekendheid achter en werd de kracht van humanistiek niet altijd duidelijk of aansprekend overgebracht. Onderzoeken van Motivaction en de Stemmingmakers gaven waardevolle inzichten en richting. Op die basis zijn wij samen met de UvH aan de slag gegaan. Het doel: een merkidentiteit die trouw blijft aan de kern van de universiteit, maar ook de urgentie van nu laat zien. Inclusief, relevant én gebaseerd op de kernwaarden van de universiteit.

“Een merksessie waarin zowel studenten als leden van het College van Bestuur actief meewerken, is de beste basis die we kunnen wensen.”
Alain Dujardin - Creative Director

Alle perspectieven om tafel in de merksessie

Na een gezamenlijke kick-off met het hele team, waarin we de basis voor de samenwerking legden, was het tijd voor de merksessie waarin we met de klant diep in het merk doken. Bijzonder aan deze sessie was de sterke vertegenwoordiging van de UvH: studenten, hoogleraren, ondersteunende medewerkers en leden van het College van Bestuur zaten om tafel en brachten alle perspectieven mee om tafel om het merk uit te pluizen.

Alle perspectieven om tafel in de merksessie

Na een gezamenlijke kick-off met het hele team, waarin we de basis voor de samenwerking legden, was het tijd voor de merksessie waarin we met de klant diep in het merk doken. Bijzonder aan deze sessie was de sterke vertegenwoordiging van de UvH: studenten, hoogleraren, ondersteunende medewerkers en leden van het College van Bestuur zaten om tafel en brachten alle perspectieven mee om tafel om het merk uit te pluizen.

Alle perspectieven om tafel in de merksessie

Na een gezamenlijke kick-off met het hele team, waarin we de basis voor de samenwerking legden, was het tijd voor de merksessie waarin we met de klant diep in het merk doken. Bijzonder aan deze sessie was de sterke vertegenwoordiging van de UvH: studenten, hoogleraren, ondersteunende medewerkers en leden van het College van Bestuur zaten om tafel en brachten alle perspectieven mee om tafel om het merk uit te pluizen.

Kernwaarden, merkkompas en merkverhaal

Tijdens de merksessie werd de universiteit binnenstebuiten gekeerd en kwamen de doelen op tafel. We bespraken het imago, keken vooruit naar gewenste scenario’s en bepaalden de merkwaarden met het merkwaardenspel. Vervolgens gingen we intern aan de slag met alle input. Het resultaat: een ingevuld merkkompas dat de UvH in één oogopslag vangt en een bijpassend merkverhaal. Na terugkoppeling en aanscherping konden we starten met drie conceptrichtingen.

‘’Met een merkverhaal kom je tot de kern van een organisatie, je hoort en voelt hierdoor al snel welke punten raken en welke punten nog knellen.’’
Sabine van Kempen - Creative Copywriter

Kernwaarden, merkkompas en merkverhaal

Tijdens de merksessie werd de universiteit binnenstebuiten gekeerd en kwamen de doelen op tafel. We bespraken het imago, keken vooruit naar gewenste scenario’s en bepaalden de merkwaarden met het merkwaardenspel. Vervolgens gingen we intern aan de slag met alle input. Het resultaat: een ingevuld merkkompas dat de UvH in één oogopslag vangt en een bijpassend merkverhaal. Na terugkoppeling en aanscherping konden we starten met drie conceptrichtingen.

‘’Met een merkverhaal kom je tot de kern van een organisatie, je hoort en voelt hierdoor al snel welke punten raken en welke punten nog knellen.’’
Sabine van Kempen - Creative Copywriter

Kernwaarden, merkkompas en merkverhaal

Tijdens de merksessie werd de universiteit binnenstebuiten gekeerd en kwamen de doelen op tafel. We bespraken het imago, keken vooruit naar gewenste scenario’s en bepaalden de merkwaarden met het merkwaardenspel. Vervolgens gingen we intern aan de slag met alle input. Het resultaat: een ingevuld merkkompas dat de UvH in één oogopslag vangt en een bijpassend merkverhaal. Na terugkoppeling en aanscherping konden we starten met drie conceptrichtingen.

‘’Met een merkverhaal kom je tot de kern van een organisatie, je hoort en voelt hierdoor al snel welke punten raken en welke punten nog knellen.’’
Sabine van Kempen - Creative Copywriter

Een kantine vol ontwerp

Drie conceptrichtingen zijn uitgewerkt, elk met slogan en bijpassende stijl. Voor alle drie zijn middelen ontwikkeld en een rationale geschreven. Daarna volgde testen: met het UvH-team, in de kantine van de universiteit, met partners en een panel van scholieren. Feedback uit gesprekken, enquêtes en observaties gaf een steeds duidelijker beeld van wat aansloot en wat minder.

Een kantine vol ontwerp

Drie conceptrichtingen zijn uitgewerkt, elk met slogan en bijpassende stijl. Voor alle drie zijn middelen ontwikkeld en een rationale geschreven. Daarna volgde testen: met het UvH-team, in de kantine van de universiteit, met partners en een panel van scholieren. Feedback uit gesprekken, enquêtes en observaties gaf een steeds duidelijker beeld van wat aansloot en wat minder.

Een kantine vol ontwerp

Drie conceptrichtingen zijn uitgewerkt, elk met slogan en bijpassende stijl. Voor alle drie zijn middelen ontwikkeld en een rationale geschreven. Daarna volgde testen: met het UvH-team, in de kantine van de universiteit, met partners en een panel van scholieren. Feedback uit gesprekken, enquêtes en observaties gaf een steeds duidelijker beeld van wat aansloot en wat minder.

“Door de herhaling van valideren en itereren kwamen we stap voor stap dichter bij de nieuwe identiteit.”
Sander Hidding - Strateeg
“Door de herhaling van valideren en itereren kwamen we stap voor stap dichter bij de nieuwe identiteit.”
Sander Hidding - Strateeg
“Door de herhaling van valideren en itereren kwamen we stap voor stap dichter bij de nieuwe identiteit.”
Sander Hidding - Strateeg

Kennis die verbindt

Na valideren, discussiëren en itereren is de richting ‘Kennis die verbindt’ gekozen. De huisstijl en het motto ‘Kennis die verbindt’ / ‘Connecting knowledge’ geven een eigentijdse invulling aan de missie van de universiteit: kennis over mens en samenleving ontwikkelen én delen. Om daarmee studenten en professionals op te leiden tot vormgevers van betekenisvol leven in een rechtvaardige maatschappij. Na het maken van deze keuze, is de passende visuele identiteit verder ontwikkeld.

Kennis die verbindt

Na valideren, discussiëren en itereren is de richting ‘Kennis die verbindt’ gekozen. De huisstijl en het motto ‘Kennis die verbindt’ / ‘Connecting knowledge’ geven een eigentijdse invulling aan de missie van de universiteit: kennis over mens en samenleving ontwikkelen én delen. Om daarmee studenten en professionals op te leiden tot vormgevers van betekenisvol leven in een rechtvaardige maatschappij. Na het maken van deze keuze, is de passende visuele identiteit verder ontwikkeld.

Kennis die verbindt

Na valideren, discussiëren en itereren is de richting ‘Kennis die verbindt’ gekozen. De huisstijl en het motto ‘Kennis die verbindt’ / ‘Connecting knowledge’ geven een eigentijdse invulling aan de missie van de universiteit: kennis over mens en samenleving ontwikkelen én delen. Om daarmee studenten en professionals op te leiden tot vormgevers van betekenisvol leven in een rechtvaardige maatschappij. Na het maken van deze keuze, is de passende visuele identiteit verder ontwikkeld.

Balans tussen vernieuwing en continuïteit

De nieuwe visuele identiteit zoekt de balans tussen vernieuwing en continuïteit, in een fris en eigentijds ontwerp. Heldere kleuren, toegankelijke typografie en een rustige, gestructureerde opmaak wekken vertrouwen en vriendelijkheid. De UvH is een universiteit met een rijke traditie. Subtiele details verwijzen naar de academische traditie en onderstrepen de wetenschappelijke basis van de universiteit. Het resultaat: een menselijke, doordachte en professionele identiteit die aansluit bij de kern: kennis die verbindt.

Balans tussen vernieuwing en continuïteit

De nieuwe visuele identiteit zoekt de balans tussen vernieuwing en continuïteit, in een fris en eigentijds ontwerp. Heldere kleuren, toegankelijke typografie en een rustige, gestructureerde opmaak wekken vertrouwen en vriendelijkheid. De UvH is een universiteit met een rijke traditie. Subtiele details verwijzen naar de academische traditie en onderstrepen de wetenschappelijke basis van de universiteit. Het resultaat: een menselijke, doordachte en professionele identiteit die aansluit bij de kern: kennis die verbindt.

Balans tussen vernieuwing en continuïteit

De nieuwe visuele identiteit zoekt de balans tussen vernieuwing en continuïteit, in een fris en eigentijds ontwerp. Heldere kleuren, toegankelijke typografie en een rustige, gestructureerde opmaak wekken vertrouwen en vriendelijkheid. De UvH is een universiteit met een rijke traditie. Subtiele details verwijzen naar de academische traditie en onderstrepen de wetenschappelijke basis van de universiteit. Het resultaat: een menselijke, doordachte en professionele identiteit die aansluit bij de kern: kennis die verbindt.

Consistentie met een brandbook

Alle ontwerpprincipes en toepassingen zijn vastgelegd in een brandbook, zodat de identiteit consistent wordt toegepast in alle communicatievormen. Het biedt richtlijnen voor kleur, typografie, beeldgebruik, het flexibele emblemsysteem, tone of voice en opmaakprincipes. De nieuwe identiteit is ontworpen met oog voor inclusie, duurzaamheid en in lijn met de kernwaarden van de UvH. Het brandbook zorgt ervoor dat toegankelijkheid gewaarborgd blijft. Het is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die met de identiteit werkt: het zorgt voor samenhang én laat ruimte voor creativiteit en thematische variatie. Met deze basis kon de Level Level aan de gang.

Consistentie met een brandbook

Alle ontwerpprincipes en toepassingen zijn vastgelegd in een brandbook, zodat de identiteit consistent wordt toegepast in alle communicatievormen. Het biedt richtlijnen voor kleur, typografie, beeldgebruik, het flexibele emblemsysteem, tone of voice en opmaakprincipes. De nieuwe identiteit is ontworpen met oog voor inclusie, duurzaamheid en in lijn met de kernwaarden van de UvH. Het brandbook zorgt ervoor dat toegankelijkheid gewaarborgd blijft. Het is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die met de identiteit werkt: het zorgt voor samenhang én laat ruimte voor creativiteit en thematische variatie. Met deze basis kon de Level Level aan de gang.

Consistentie met een brandbook

Alle ontwerpprincipes en toepassingen zijn vastgelegd in een brandbook, zodat de identiteit consistent wordt toegepast in alle communicatievormen. Het biedt richtlijnen voor kleur, typografie, beeldgebruik, het flexibele emblemsysteem, tone of voice en opmaakprincipes. De nieuwe identiteit is ontworpen met oog voor inclusie, duurzaamheid en in lijn met de kernwaarden van de UvH. Het brandbook zorgt ervoor dat toegankelijkheid gewaarborgd blijft. Het is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die met de identiteit werkt: het zorgt voor samenhang én laat ruimte voor creativiteit en thematische variatie. Met deze basis kon de Level Level aan de gang.

Een nieuwe huisstijl en een nieuw academisch jaar

De nieuwe huisstijl is gepresenteerd tijdens de opening van het academisch jaar op 1 september 2025. Alle middelen en de website van de universiteit zijn vernieuwd, met positieve reacties tot gevolg. Wat de universiteit zelf zegt: “We voelen ons herboren met deze frisse, duurzame en toegankelijke nieuwe huisstijl, die nationaal én internationaal stevig staat.’’

Een nieuwe huisstijl en een nieuw academisch jaar

De nieuwe huisstijl is gepresenteerd tijdens de opening van het academisch jaar op 1 september 2025. Alle middelen en de website van de universiteit zijn vernieuwd, met positieve reacties tot gevolg. Wat de universiteit zelf zegt: “We voelen ons herboren met deze frisse, duurzame en toegankelijke nieuwe huisstijl, die nationaal én internationaal stevig staat.’’

Een nieuwe huisstijl en een nieuw academisch jaar

De nieuwe huisstijl is gepresenteerd tijdens de opening van het academisch jaar op 1 september 2025. Alle middelen en de website van de universiteit zijn vernieuwd, met positieve reacties tot gevolg. Wat de universiteit zelf zegt: “We voelen ons herboren met deze frisse, duurzame en toegankelijke nieuwe huisstijl, die nationaal én internationaal stevig staat.’’

In de prijzen

Mooie erkenning van ons werk!
We zijn een team van denkers,
ontwerpers en makers
Een gedreven team van denkers,
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan
No items found.

Ook aan de slag?

Dat kan! Bel of mail met Sabine en bespreek de mogelijkheden.

Direct contact