Een Bossche stadspas voor Gemeente ’s-Hertogenbosch, ontworpen mét en vóór inwoners
Greenberry is hét strategisch designbureau voor verbeteraars die het verschil willen maken.
Steeds vaker weten gemeenten inwoners te vinden bij het aanpakken van grote thema’s. Maar hoe bereik je inwoners en hoe verbind je verschillende meningen? Met ontwerpmethodes hielpen we gemeente ‘s-Hertogenbosch bij de invulling van een Bossche stadspas.





Een wens voor een stadspas
In steeds meer gemeenten kun je een stadspas gebruiken om korting te krijgen op bijvoorbeeld een museumbezoek, een sportabonnement of de dierenarts. Ook in ’s-Hertogenbosch leefde die wens. Een motie uit de gemeenteraad gaf het startschot voor de ontwikkeling van een eigen Bossche Pas.
Een wens voor een stadspas
In steeds meer gemeenten kun je een stadspas gebruiken om korting te krijgen op bijvoorbeeld een museumbezoek, een sportabonnement of de dierenarts. Ook in ’s-Hertogenbosch leefde die wens. Een motie uit de gemeenteraad gaf het startschot voor de ontwikkeling van een eigen Bossche Pas.
Een wens voor een stadspas
In steeds meer gemeenten kun je een stadspas gebruiken om korting te krijgen op bijvoorbeeld een museumbezoek, een sportabonnement of de dierenarts. Ook in ’s-Hertogenbosch leefde die wens. Een motie uit de gemeenteraad gaf het startschot voor de ontwikkeling van een eigen Bossche Pas.








Een toegankelijke pas die drempels verlaagt
Maar de ambitie ging verder dan alleen een kortingspas. De gemeente wilde een pas voor álle inwoners – niet alleen voor mensen met een laag inkomen – om zo te voorkomen dat de pas stigmatiserend werkt. Het idee: een toegankelijke pas die helpt om drempels te verlagen én die mensen juist meer laat meedoen aan cultuur, sport en andere activiteiten in de stad.
"De stadspas komt er voor iedereen in al onze wijken, dorpen en buurten, en voor mensen die Den Bosch bezoeken.”
Marianne van der Sloot - (wethouder)
Een toegankelijke pas die drempels verlaagt
Maar de ambitie ging verder dan alleen een kortingspas. De gemeente wilde een pas voor álle inwoners – niet alleen voor mensen met een laag inkomen – om zo te voorkomen dat de pas stigmatiserend werkt. Het idee: een toegankelijke pas die helpt om drempels te verlagen én die mensen juist meer laat meedoen aan cultuur, sport en andere activiteiten in de stad.
"De stadspas komt er voor iedereen in al onze wijken, dorpen en buurten, en voor mensen die Den Bosch bezoeken.”
Marianne van der Sloot - (wethouder)
Een toegankelijke pas die drempels verlaagt
Maar de ambitie ging verder dan alleen een kortingspas. De gemeente wilde een pas voor álle inwoners – niet alleen voor mensen met een laag inkomen – om zo te voorkomen dat de pas stigmatiserend werkt. Het idee: een toegankelijke pas die helpt om drempels te verlagen én die mensen juist meer laat meedoen aan cultuur, sport en andere activiteiten in de stad.
"De stadspas komt er voor iedereen in al onze wijken, dorpen en buurten, en voor mensen die Den Bosch bezoeken.”
Marianne van der Sloot - (wethouder)







Onze aanpak
Onze aanpak had alles te maken met de hoofdvraag: hoe maken we een stadspas die voor iedereen relevant en waardevol is? Hierbij kozen we voor co-creatie met de klant én de bewoners zelf.
- Ontwerpprincipes
Gemeenten formuleren niet elke dag een ontwerpvraag, dus namen we gemeente ‘s-Hertogenbosch mee in de ontwerpprincipes.
- De ontwerpvraag
Samen met de gemeente hebben we vervolgens de ontwerpvraag geformuleerd: ‘Hoe maken we een Bossche pas die voor iedereen waardevol en relevant is?’
- Verzamelen van ideeën
Met de ontwerpvraag op zak, organiseerden we een workshop voor een brede groep betrokken partijen. Tijdens de workshop werden de eerste ideeën voor de stadspas in kaart gebracht.
- Co-creatie met bewoners
Vervolgens stelde we bewoners de vraag: hoe zou een dag in het leven eruitzien met een stadspas tot je beschikking? Een kast vol attributen diende als conversation starter. Door bewoners ongeremd te laten dromen, onderzochten we hoe de stadspas écht voor iedereen kon zijn.
- Inzichten worden concepten
Al deze inzichten hebben we gebundeld en vertaald naar drie concepten met bijbehorende functies. Elk concept had een eigen belofte: wederkerigheid, toegankelijkheid of ontmoeting. Alledrie de concepten reflecteren het karakter van Den Bosch. Z
Onze aanpak
Onze aanpak had alles te maken met de hoofdvraag: hoe maken we een stadspas die voor iedereen relevant en waardevol is? Hierbij kozen we voor co-creatie met de klant én de bewoners zelf.
- Ontwerpprincipes
Gemeenten formuleren niet elke dag een ontwerpvraag, dus namen we gemeente ‘s-Hertogenbosch mee in de ontwerpprincipes.
- De ontwerpvraag
Samen met de gemeente hebben we vervolgens de ontwerpvraag geformuleerd: ‘Hoe maken we een Bossche pas die voor iedereen waardevol en relevant is?’
- Verzamelen van ideeën
Met de ontwerpvraag op zak, organiseerden we een workshop voor een brede groep betrokken partijen. Tijdens de workshop werden de eerste ideeën voor de stadspas in kaart gebracht.
- Co-creatie met bewoners
Vervolgens stelde we bewoners de vraag: hoe zou een dag in het leven eruitzien met een stadspas tot je beschikking? Een kast vol attributen diende als conversation starter. Door bewoners ongeremd te laten dromen, onderzochten we hoe de stadspas écht voor iedereen kon zijn.
- Inzichten worden concepten
Al deze inzichten hebben we gebundeld en vertaald naar drie concepten met bijbehorende functies. Elk concept had een eigen belofte: wederkerigheid, toegankelijkheid of ontmoeting. Alledrie de concepten reflecteren het karakter van Den Bosch. Z
Onze aanpak
Onze aanpak had alles te maken met de hoofdvraag: hoe maken we een stadspas die voor iedereen relevant en waardevol is? Hierbij kozen we voor co-creatie met de klant én de bewoners zelf.
- Ontwerpprincipes
Gemeenten formuleren niet elke dag een ontwerpvraag, dus namen we gemeente ‘s-Hertogenbosch mee in de ontwerpprincipes.
- De ontwerpvraag
Samen met de gemeente hebben we vervolgens de ontwerpvraag geformuleerd: ‘Hoe maken we een Bossche pas die voor iedereen waardevol en relevant is?’
- Verzamelen van ideeën
Met de ontwerpvraag op zak, organiseerden we een workshop voor een brede groep betrokken partijen. Tijdens de workshop werden de eerste ideeën voor de stadspas in kaart gebracht.
- Co-creatie met bewoners
Vervolgens stelde we bewoners de vraag: hoe zou een dag in het leven eruitzien met een stadspas tot je beschikking? Een kast vol attributen diende als conversation starter. Door bewoners ongeremd te laten dromen, onderzochten we hoe de stadspas écht voor iedereen kon zijn.
- Inzichten worden concepten
Al deze inzichten hebben we gebundeld en vertaald naar drie concepten met bijbehorende functies. Elk concept had een eigen belofte: wederkerigheid, toegankelijkheid of ontmoeting. Alledrie de concepten reflecteren het karakter van Den Bosch. Z





Bierviltjes scannen
De vraag was nu wat de bewoners van de concepten vonden. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, printen we een oproep op (bier)viltjes. Die liggen namelijk overal: van de sportclub tot het buurtcentrum. Door een QR-code te scannen kon je laten weten wat je van de concepten vond én je eigen ideeën voor de pas delen. En deze actie pakte ook nog eens de nodige media-aandacht mee.
“De methode die Greenberry gebruikt zorgt ervoor dat je, zonder grenzen in welke vorm dan ook, mee kunt denken om mooie, nieuwe waardevolle toepassingen te creëren voor een stadspas.”
Rob Janssen, projectleider Bossche Pas
Bierviltjes scannen
De vraag was nu wat de bewoners van de concepten vonden. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, printen we een oproep op (bier)viltjes. Die liggen namelijk overal: van de sportclub tot het buurtcentrum. Door een QR-code te scannen kon je laten weten wat je van de concepten vond én je eigen ideeën voor de pas delen. En deze actie pakte ook nog eens de nodige media-aandacht mee.
“De methode die Greenberry gebruikt zorgt ervoor dat je, zonder grenzen in welke vorm dan ook, mee kunt denken om mooie, nieuwe waardevolle toepassingen te creëren voor een stadspas.”
Rob Janssen, projectleider Bossche Pas
Bierviltjes scannen
De vraag was nu wat de bewoners van de concepten vonden. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, printen we een oproep op (bier)viltjes. Die liggen namelijk overal: van de sportclub tot het buurtcentrum. Door een QR-code te scannen kon je laten weten wat je van de concepten vond én je eigen ideeën voor de pas delen. En deze actie pakte ook nog eens de nodige media-aandacht mee.
“De methode die Greenberry gebruikt zorgt ervoor dat je, zonder grenzen in welke vorm dan ook, mee kunt denken om mooie, nieuwe waardevolle toepassingen te creëren voor een stadspas.”
Rob Janssen, projectleider Bossche Pas





De Bossche stadspas op Dutch Design Week
DDW is hét designevenement van het jaar. In een week komen zo’n 350.000 mensen van over de hele wereld naar Eindhoven om in de wondere wereld van design(processen) te duiken. Binnen ‘Our Equal Society’ exposeerden wij met het ontwerpproces van de Bossche pas. Want een stadspas is zeker niet uniek, maar de route naar deze stadspas is dat wél. Met onze ontwerpmethodiek voor burgerparticipatie hebben we bezoekers geïnspireerd: van gemeenten tot grote corporates.
De Bossche stadspas op Dutch Design Week
DDW is hét designevenement van het jaar. In een week komen zo’n 350.000 mensen van over de hele wereld naar Eindhoven om in de wondere wereld van design(processen) te duiken. Binnen ‘Our Equal Society’ exposeerden wij met het ontwerpproces van de Bossche pas. Want een stadspas is zeker niet uniek, maar de route naar deze stadspas is dat wél. Met onze ontwerpmethodiek voor burgerparticipatie hebben we bezoekers geïnspireerd: van gemeenten tot grote corporates.
De Bossche stadspas op Dutch Design Week
DDW is hét designevenement van het jaar. In een week komen zo’n 350.000 mensen van over de hele wereld naar Eindhoven om in de wondere wereld van design(processen) te duiken. Binnen ‘Our Equal Society’ exposeerden wij met het ontwerpproces van de Bossche pas. Want een stadspas is zeker niet uniek, maar de route naar deze stadspas is dat wél. Met onze ontwerpmethodiek voor burgerparticipatie hebben we bezoekers geïnspireerd: van gemeenten tot grote corporates.







De bühne
Niet alleen op de DDW deelden we onze inzichten: dat deden we ook tijdens een miniconferentie die we samen met de gemeente organiseerden. De deelnemers aan verschillende co-creatiesessies vulden de zaal, net als vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld.
Na een inkijkje in het ontwerpproces, presenteerde de gemeente welke regelingen in september 2024 beschikbaar komen op de stadspas. En nog belangrijker: hoe de gemeente met de stadspas ervoor zorgt dat mensen gemakkelijk kunnen zien op welke regelingen ze recht hebben. Wel zo gebruiksvriendelijk, aangezien regelingen normaliter elk een apart aanmeldproces hebben.
De bühne
Niet alleen op de DDW deelden we onze inzichten: dat deden we ook tijdens een miniconferentie die we samen met de gemeente organiseerden. De deelnemers aan verschillende co-creatiesessies vulden de zaal, net als vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld.
Na een inkijkje in het ontwerpproces, presenteerde de gemeente welke regelingen in september 2024 beschikbaar komen op de stadspas. En nog belangrijker: hoe de gemeente met de stadspas ervoor zorgt dat mensen gemakkelijk kunnen zien op welke regelingen ze recht hebben. Wel zo gebruiksvriendelijk, aangezien regelingen normaliter elk een apart aanmeldproces hebben.
De bühne
Niet alleen op de DDW deelden we onze inzichten: dat deden we ook tijdens een miniconferentie die we samen met de gemeente organiseerden. De deelnemers aan verschillende co-creatiesessies vulden de zaal, net als vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld.
Na een inkijkje in het ontwerpproces, presenteerde de gemeente welke regelingen in september 2024 beschikbaar komen op de stadspas. En nog belangrijker: hoe de gemeente met de stadspas ervoor zorgt dat mensen gemakkelijk kunnen zien op welke regelingen ze recht hebben. Wel zo gebruiksvriendelijk, aangezien regelingen normaliter elk een apart aanmeldproces hebben.
In de prijzen
ontwerpers en makers
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan

Ook aan de slag?
Dat kan! Bel of mail met Sander en bespreek de mogelijkheden.
Vergelijkbaar werk
ontwerpers en makers
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan