Een dagboek dat jongeren inzicht geeft in hun emoties
Greenberry is hét strategisch designbureau voor verbeteraars die het verschil willen maken.

De wachtlijsten in de zorg bereiken een recordlengte en de coronacrisis sloeg een gat in de emotionele en sociale ontwikkeling van jongeren. Omdat mentale gezondheid start met bewustzijn, creëerden we voor jongeren een digitaal dagboek om meer inzicht te krijgen in hun emoties.





Druk op de jeugdzorg verlagen
Kunnen we de vraag naar professionele jeugdzorg verlagen door jongeren meer regie te geven over hun mentale gezondheid? Met deze vraag startte het innovatienetwerk Garage2020 in 2018 een pilotstudie over mentale gezondheid. Het onderzoek werd samen met 30 jongeren en verschillende Nederlandse en buitenlandse universiteiten uitgevoerd. Daarna kwamen wij in beeld! We bundelden onze digitale maakkracht met de sociaal ontwerpkracht van Garage2020. Inmiddels zijn we samen eigenaar van dit digitale dagboek!
Druk op de jeugdzorg verlagen
Kunnen we de vraag naar professionele jeugdzorg verlagen door jongeren meer regie te geven over hun mentale gezondheid? Met deze vraag startte het innovatienetwerk Garage2020 in 2018 een pilotstudie over mentale gezondheid. Het onderzoek werd samen met 30 jongeren en verschillende Nederlandse en buitenlandse universiteiten uitgevoerd. Daarna kwamen wij in beeld! We bundelden onze digitale maakkracht met de sociaal ontwerpkracht van Garage2020. Inmiddels zijn we samen eigenaar van dit digitale dagboek!
Druk op de jeugdzorg verlagen
Kunnen we de vraag naar professionele jeugdzorg verlagen door jongeren meer regie te geven over hun mentale gezondheid? Met deze vraag startte het innovatienetwerk Garage2020 in 2018 een pilotstudie over mentale gezondheid. Het onderzoek werd samen met 30 jongeren en verschillende Nederlandse en buitenlandse universiteiten uitgevoerd. Daarna kwamen wij in beeld! We bundelden onze digitale maakkracht met de sociaal ontwerpkracht van Garage2020. Inmiddels zijn we samen eigenaar van dit digitale dagboek!





Emoties onder de loep
Uit onderzoek blijkt dat jongeren moeite hebben om hun emoties te benoemen en te bespreken. Want het is niet altijd leuk om vast te stellen dat je je ‘niet zo fijn’ voelt. En dat niet zo fijn; is dat dan verdriet, verveling of frustratie? Daarnaast blijkt dat jongeren weinig inzicht hebben in verbanden tussen hun gewoontes en hun gevoelens. Zoals dat iemand zich bijvoorbeeld vaak opgelucht voelt na een avond dansen. Of stress voelt, na twee dagen TikTok reels checken.
Emoties onder de loep
Uit onderzoek blijkt dat jongeren moeite hebben om hun emoties te benoemen en te bespreken. Want het is niet altijd leuk om vast te stellen dat je je ‘niet zo fijn’ voelt. En dat niet zo fijn; is dat dan verdriet, verveling of frustratie? Daarnaast blijkt dat jongeren weinig inzicht hebben in verbanden tussen hun gewoontes en hun gevoelens. Zoals dat iemand zich bijvoorbeeld vaak opgelucht voelt na een avond dansen. Of stress voelt, na twee dagen TikTok reels checken.
Emoties onder de loep
Uit onderzoek blijkt dat jongeren moeite hebben om hun emoties te benoemen en te bespreken. Want het is niet altijd leuk om vast te stellen dat je je ‘niet zo fijn’ voelt. En dat niet zo fijn; is dat dan verdriet, verveling of frustratie? Daarnaast blijkt dat jongeren weinig inzicht hebben in verbanden tussen hun gewoontes en hun gevoelens. Zoals dat iemand zich bijvoorbeeld vaak opgelucht voelt na een avond dansen. Of stress voelt, na twee dagen TikTok reels checken.





We maakten een tool die:
- Jongeren op een laagdrempelige manier leert om hun gevoelens te benoemen. Want hoe specifieker jongeren kunnen benoemen hoe ze zich voelen, hoe meer ze over zichzelf kunnen leren.
- Jongeren bewust maakt van de verbanden tussen gedrag en gevoel. Zodat ze er makkelijker over kunnen praten en weten hoe ze hun eigen gevoelens kunnen veranderen door hun gedrag te veranderen.
- Jongeren in hun eigen ‘taal’, met emoji’s, zichzelf laten uiten en ze inzicht te geven over hun emoties.

We maakten een tool die:
- Jongeren op een laagdrempelige manier leert om hun gevoelens te benoemen. Want hoe specifieker jongeren kunnen benoemen hoe ze zich voelen, hoe meer ze over zichzelf kunnen leren.
- Jongeren bewust maakt van de verbanden tussen gedrag en gevoel. Zodat ze er makkelijker over kunnen praten en weten hoe ze hun eigen gevoelens kunnen veranderen door hun gedrag te veranderen.
- Jongeren in hun eigen ‘taal’, met emoji’s, zichzelf laten uiten en ze inzicht te geven over hun emoties.


We maakten een tool die:
- Jongeren op een laagdrempelige manier leert om hun gevoelens te benoemen. Want hoe specifieker jongeren kunnen benoemen hoe ze zich voelen, hoe meer ze over zichzelf kunnen leren.
- Jongeren bewust maakt van de verbanden tussen gedrag en gevoel. Zodat ze er makkelijker over kunnen praten en weten hoe ze hun eigen gevoelens kunnen veranderen door hun gedrag te veranderen.
- Jongeren in hun eigen ‘taal’, met emoji’s, zichzelf laten uiten en ze inzicht te geven over hun emoties.


“Of het een dagboek zou worden - of juist een game - tot de kleuren van de huisstijl: tijdens elke fase van het ontwerptraject haalden we reacties op bij de doelgroep.”
Sebastiaan Bode - Strategy Director
“Of het een dagboek zou worden - of juist een game - tot de kleuren van de huisstijl: tijdens elke fase van het ontwerptraject haalden we reacties op bij de doelgroep.”
Sebastiaan Bode - Strategy Director
“Of het een dagboek zou worden - of juist een game - tot de kleuren van de huisstijl: tijdens elke fase van het ontwerptraject haalden we reacties op bij de doelgroep.”
Sebastiaan Bode - Strategy Director





Maak kennis met Feelee
Feelee geeft jongeren inzicht in hun eigen emoties. De app checkt bij jongeren in en laat ze stilstaan bij hoe ze zich voelen en welke ‘woorden’ ze daar aan geven. Tussen aanhalingstekens, want ze uiten hun gevoelens op een voor hen gebruikelijke manier: via emoji’s. En omdat je op één dag meerdere gevoelens kunt ervaren, vraagt de app drie keer per dag aan jongeren “hoe voel je je?”. Dankzij wetenschappelijk onderzoek weten wij wat elke emoji-antwoord voor een jongere betekent.
Maak kennis met Feelee
Feelee geeft jongeren inzicht in hun eigen emoties. De app checkt bij jongeren in en laat ze stilstaan bij hoe ze zich voelen en welke ‘woorden’ ze daar aan geven. Tussen aanhalingstekens, want ze uiten hun gevoelens op een voor hen gebruikelijke manier: via emoji’s. En omdat je op één dag meerdere gevoelens kunt ervaren, vraagt de app drie keer per dag aan jongeren “hoe voel je je?”. Dankzij wetenschappelijk onderzoek weten wij wat elke emoji-antwoord voor een jongere betekent.
Maak kennis met Feelee
Feelee geeft jongeren inzicht in hun eigen emoties. De app checkt bij jongeren in en laat ze stilstaan bij hoe ze zich voelen en welke ‘woorden’ ze daar aan geven. Tussen aanhalingstekens, want ze uiten hun gevoelens op een voor hen gebruikelijke manier: via emoji’s. En omdat je op één dag meerdere gevoelens kunt ervaren, vraagt de app drie keer per dag aan jongeren “hoe voel je je?”. Dankzij wetenschappelijk onderzoek weten wij wat elke emoji-antwoord voor een jongere betekent.
Inzicht in het effect van gedrag
In een overzicht leren jongeren hoe zij hun mentale gezondheid nu al beïnvloeden: welk effect had hun gedrag van afgelopen week op hun gevoelens? Hiervoor geven ze tijdens het incheckmoment aan wat ze doen en halen we passieve data op: het aantal gezette stappen en slaapuren. Deze inzichten geven jongeren iets om over te beginnen in gesprek met een naaste, leerkracht, werkgever of hulpverlener.

Inzicht in het effect van gedrag
In een overzicht leren jongeren hoe zij hun mentale gezondheid nu al beïnvloeden: welk effect had hun gedrag van afgelopen week op hun gevoelens? Hiervoor geven ze tijdens het incheckmoment aan wat ze doen en halen we passieve data op: het aantal gezette stappen en slaapuren. Deze inzichten geven jongeren iets om over te beginnen in gesprek met een naaste, leerkracht, werkgever of hulpverlener.


Inzicht in het effect van gedrag
In een overzicht leren jongeren hoe zij hun mentale gezondheid nu al beïnvloeden: welk effect had hun gedrag van afgelopen week op hun gevoelens? Hiervoor geven ze tijdens het incheckmoment aan wat ze doen en halen we passieve data op: het aantal gezette stappen en slaapuren. Deze inzichten geven jongeren iets om over te beginnen in gesprek met een naaste, leerkracht, werkgever of hulpverlener.


Jongere: “Het helpt mij inzicht te krijgen in mijn emoties en het is fijn dat je even ergens achter kunt laten hoe je je voelt.”
Jongere: “Het helpt mij inzicht te krijgen in mijn emoties en het is fijn dat je even ergens achter kunt laten hoe je je voelt.”
Jongere: “Het helpt mij inzicht te krijgen in mijn emoties en het is fijn dat je even ergens achter kunt laten hoe je je voelt.”





Stijlkeuze
Op basis van trends en doelgroeponderzoek creëerden we drie brand identity stijlen. Omdat we alles in dit traject kunnen onderbouwen, wilden we ook deze stijlen testen. Van één stijl waren we overtuigd: deze komt als beste uit de test. Eén met opvallende gradients en speelse vormen. A case of ‘kill your darlings’, want verrassing: jongeren kozen helemaal niet voor deze stijl! Maar met hun reacties op zak, konden we de Feelee-stijl wel onderbouwd opbouwen.
Hulpverlener: “De informatie over relaties tussen emoties, dag- en nachtritme, telefoongebruik en beweging verbreed mijn perspectief als hulpverlener.”
Stijlkeuze
Op basis van trends en doelgroeponderzoek creëerden we drie brand identity stijlen. Omdat we alles in dit traject kunnen onderbouwen, wilden we ook deze stijlen testen. Van één stijl waren we overtuigd: deze komt als beste uit de test. Eén met opvallende gradients en speelse vormen. A case of ‘kill your darlings’, want verrassing: jongeren kozen helemaal niet voor deze stijl! Maar met hun reacties op zak, konden we de Feelee-stijl wel onderbouwd opbouwen.
Hulpverlener: “De informatie over relaties tussen emoties, dag- en nachtritme, telefoongebruik en beweging verbreed mijn perspectief als hulpverlener.”
Stijlkeuze
Op basis van trends en doelgroeponderzoek creëerden we drie brand identity stijlen. Omdat we alles in dit traject kunnen onderbouwen, wilden we ook deze stijlen testen. Van één stijl waren we overtuigd: deze komt als beste uit de test. Eén met opvallende gradients en speelse vormen. A case of ‘kill your darlings’, want verrassing: jongeren kozen helemaal niet voor deze stijl! Maar met hun reacties op zak, konden we de Feelee-stijl wel onderbouwd opbouwen.
Hulpverlener: “De informatie over relaties tussen emoties, dag- en nachtritme, telefoongebruik en beweging verbreed mijn perspectief als hulpverlener.”
De cirkel centraal
Bij jezelf inchecken om stil te staan bij je gevoelens doe je liever niet eens per week, maar steeds opnieuw. Met de oneindige cirkel als vertrekpunt en emoji’s als terugkerend element, hebben ronde vormen nu een prominente rol in de Feelee-huisstijl. In het bewegende logo en in de huisstijlelementen komen vier basisemoji’s terug: blijdschap, verdriet, verbazing en onverschillig.
Een beige basis balanceert met frisse accenten, en een deskundig ogend font met ronde, klassieke vormen biedt tegenwicht aan speelse illustraties. Voor een energiek en luchtig merk, dat kennis heeft en het vertrouwen heeft van de doelgroep.
De cirkel centraal
Bij jezelf inchecken om stil te staan bij je gevoelens doe je liever niet eens per week, maar steeds opnieuw. Met de oneindige cirkel als vertrekpunt en emoji’s als terugkerend element, hebben ronde vormen nu een prominente rol in de Feelee-huisstijl. In het bewegende logo en in de huisstijlelementen komen vier basisemoji’s terug: blijdschap, verdriet, verbazing en onverschillig.
Een beige basis balanceert met frisse accenten, en een deskundig ogend font met ronde, klassieke vormen biedt tegenwicht aan speelse illustraties. Voor een energiek en luchtig merk, dat kennis heeft en het vertrouwen heeft van de doelgroep.
De cirkel centraal
Bij jezelf inchecken om stil te staan bij je gevoelens doe je liever niet eens per week, maar steeds opnieuw. Met de oneindige cirkel als vertrekpunt en emoji’s als terugkerend element, hebben ronde vormen nu een prominente rol in de Feelee-huisstijl. In het bewegende logo en in de huisstijlelementen komen vier basisemoji’s terug: blijdschap, verdriet, verbazing en onverschillig.
Een beige basis balanceert met frisse accenten, en een deskundig ogend font met ronde, klassieke vormen biedt tegenwicht aan speelse illustraties. Voor een energiek en luchtig merk, dat kennis heeft en het vertrouwen heeft van de doelgroep.





De fake-door strategie
Wat doe je als je wil weten hoeveel animo er is voor Feelee, maar de app zelf er nog niet is? Dan voer je campagne alsof die app er al wél is! Uitingen bevatten een call to action naar een downloadknop. Wie daar op klikt, leest: ‘Leuk dat je enthousiast bent! We zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten om de app te lanceren. Laat ons je een berichtje sturen als het zover is.
’Via deze ‘fake-door’ campagne ontdekten we dat 34% van de mensen die op de downloadknop klikten, Feelee ook daadwerkelijk wilde downloaden. Een heel mooi percentage, en dus goede aanleiding om de Feelee-socials te vullen met tips, quotes en afbeeldingen om de app verder te promoten.
De fake-door strategie
Wat doe je als je wil weten hoeveel animo er is voor Feelee, maar de app zelf er nog niet is? Dan voer je campagne alsof die app er al wél is! Uitingen bevatten een call to action naar een downloadknop. Wie daar op klikt, leest: ‘Leuk dat je enthousiast bent! We zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten om de app te lanceren. Laat ons je een berichtje sturen als het zover is.
’Via deze ‘fake-door’ campagne ontdekten we dat 34% van de mensen die op de downloadknop klikten, Feelee ook daadwerkelijk wilde downloaden. Een heel mooi percentage, en dus goede aanleiding om de Feelee-socials te vullen met tips, quotes en afbeeldingen om de app verder te promoten.
De fake-door strategie
Wat doe je als je wil weten hoeveel animo er is voor Feelee, maar de app zelf er nog niet is? Dan voer je campagne alsof die app er al wél is! Uitingen bevatten een call to action naar een downloadknop. Wie daar op klikt, leest: ‘Leuk dat je enthousiast bent! We zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten om de app te lanceren. Laat ons je een berichtje sturen als het zover is.
’Via deze ‘fake-door’ campagne ontdekten we dat 34% van de mensen die op de downloadknop klikten, Feelee ook daadwerkelijk wilde downloaden. Een heel mooi percentage, en dus goede aanleiding om de Feelee-socials te vullen met tips, quotes en afbeeldingen om de app verder te promoten.
In de prijzen
ontwerpers en makers
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan

Ook aan de slag?
Dat kan! Bel of mail met Sarah en bespreek de mogelijkheden.
Vergelijkbaar werk
ontwerpers en makers
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan