Een digitale routekaart voor een veiligere en gezondere werkvloer

Greenberry is hét strategisch designbureau voor verbeteraars die het verschil willen maken.

Wat we doen
Button label
Button label
Digitale producten
Strategisch design
Brand design
CMS & techstack
UX & UI design
Websites & tools

Elk jaar worden zo’n 90.000 mensen ziek door hun werk. Misschien kunnen ze tijdelijk niet meer werken door een burn-out. Of nooit meer. Door een val van een ladder bijvoorbeeld... Maar vaak speelt een minder opvallend werkrisico een rol. Denk aan zittend werk of discriminatie.

twee schermen van de tool
twee schermen van de tool
twee schermen van de tool
twee schermen van de tool
twee schermen van de tool

Tweede Kamer

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid pleit in een brief aan de Tweede Kamer dat de overheid werkgevers beter moet helpen om hun werkomgeving veiliger en gezonder te maken. Hij gelooft dat de voor werkgevers verplichte ‘risico-inventarisatie en evaluatie’ (RI&E) makkelijker kan. En dat design thinking daarbij kan helpen. Daarom kwamen ze bij ons met de vraag: hoe kunnen we een hulpmiddel ontwikkelen dat ondernemers helpt bij het maken van hun RI&E?

Tweede Kamer

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid pleit in een brief aan de Tweede Kamer dat de overheid werkgevers beter moet helpen om hun werkomgeving veiliger en gezonder te maken. Hij gelooft dat de voor werkgevers verplichte ‘risico-inventarisatie en evaluatie’ (RI&E) makkelijker kan. En dat design thinking daarbij kan helpen. Daarom kwamen ze bij ons met de vraag: hoe kunnen we een hulpmiddel ontwikkelen dat ondernemers helpt bij het maken van hun RI&E?

Tweede Kamer

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid pleit in een brief aan de Tweede Kamer dat de overheid werkgevers beter moet helpen om hun werkomgeving veiliger en gezonder te maken. Hij gelooft dat de voor werkgevers verplichte ‘risico-inventarisatie en evaluatie’ (RI&E) makkelijker kan. En dat design thinking daarbij kan helpen. Daarom kwamen ze bij ons met de vraag: hoe kunnen we een hulpmiddel ontwikkelen dat ondernemers helpt bij het maken van hun RI&E?

Schema met see think do care
Schema met see think do care
Schema met see think do care
Schema met see think do care
Schema met see think do care

Grote opdracht, sterke samenwerking

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en TNO zijn onderdeel van Steunpunt RI&E: een team van medewerkers en werkgevers dat zich inzet voor veilige en gezonde werkomgevingen. Na de brief aan de Tweede Kamer deed innovatiebureau Snijboon onderzoek naar werkgevers en de RI&E. Een mooie start, want zo gingen we samen met Snijboon, Hike Digital en Steunpunt RI&E goed geïnformeerd op zoek naar een oplossing. De doelgroep: werkgevers met maximaal 25 medewerkers.

Grote opdracht, sterke samenwerking

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en TNO zijn onderdeel van Steunpunt RI&E: een team van medewerkers en werkgevers dat zich inzet voor veilige en gezonde werkomgevingen. Na de brief aan de Tweede Kamer deed innovatiebureau Snijboon onderzoek naar werkgevers en de RI&E. Een mooie start, want zo gingen we samen met Snijboon, Hike Digital en Steunpunt RI&E goed geïnformeerd op zoek naar een oplossing. De doelgroep: werkgevers met maximaal 25 medewerkers.

Grote opdracht, sterke samenwerking

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en TNO zijn onderdeel van Steunpunt RI&E: een team van medewerkers en werkgevers dat zich inzet voor veilige en gezonde werkomgevingen. Na de brief aan de Tweede Kamer deed innovatiebureau Snijboon onderzoek naar werkgevers en de RI&E. Een mooie start, want zo gingen we samen met Snijboon, Hike Digital en Steunpunt RI&E goed geïnformeerd op zoek naar een oplossing. De doelgroep: werkgevers met maximaal 25 medewerkers.

Visualisatie van een pop up melding
Visualisatie van een pop up melding
Visualisatie van een pop up melding
Visualisatie van een pop up melding
Visualisatie van een pop up melding
Uit onderzoek bleek dat werkgevers zich vooral ondernemer voelen. Een strategisch uitgangspunt was daarom dat de oplossing de werkgever stil moest laten staan bij de veiligheid en gezondheid van medewerkers. En dat zonder dat het veel te veel tijd ging kosten.
Uit onderzoek bleek dat werkgevers zich vooral ondernemer voelen. Een strategisch uitgangspunt was daarom dat de oplossing de werkgever stil moest laten staan bij de veiligheid en gezondheid van medewerkers. En dat zonder dat het veel te veel tijd ging kosten.
Uit onderzoek bleek dat werkgevers zich vooral ondernemer voelen. Een strategisch uitgangspunt was daarom dat de oplossing de werkgever stil moest laten staan bij de veiligheid en gezondheid van medewerkers. En dat zonder dat het veel te veel tijd ging kosten.
visuele weergave van diverse schermen uit de tool
visuele weergave van diverse schermen uit de tool
visuele weergave van diverse schermen uit de tool
visuele weergave van diverse schermen uit de tool
visuele weergave van diverse schermen uit de tool

Prototype testen

Op basis van de strategische inzichten maakten we een eerste prototype. Dit hebben we getest met de doelgroep en vervolgens is er een MVP ontwikkeld. We maakten een app die werkgevers stap voor stap begeleidt richting een veiligere en gezondere werkvloer, via hun Route naar RI&E. De app is een levend document: werkgevers kunnen er continu hun voortgang in bijhouden en vastleggen. Ook krijgen ze heldere uitleg over het belang van elk risico.

De applicatie is gemaakt in combinatie met de website www.rie.nl. Op deze website lees je op een begrijpelijke manier wat een RI&E is en helpen we je op weg naar de beste manier om een RI&E te maken.

Prototype testen

Op basis van de strategische inzichten maakten we een eerste prototype. Dit hebben we getest met de doelgroep en vervolgens is er een MVP ontwikkeld. We maakten een app die werkgevers stap voor stap begeleidt richting een veiligere en gezondere werkvloer, via hun Route naar RI&E. De app is een levend document: werkgevers kunnen er continu hun voortgang in bijhouden en vastleggen. Ook krijgen ze heldere uitleg over het belang van elk risico.

De applicatie is gemaakt in combinatie met de website www.rie.nl. Op deze website lees je op een begrijpelijke manier wat een RI&E is en helpen we je op weg naar de beste manier om een RI&E te maken.

Prototype testen

Op basis van de strategische inzichten maakten we een eerste prototype. Dit hebben we getest met de doelgroep en vervolgens is er een MVP ontwikkeld. We maakten een app die werkgevers stap voor stap begeleidt richting een veiligere en gezondere werkvloer, via hun Route naar RI&E. De app is een levend document: werkgevers kunnen er continu hun voortgang in bijhouden en vastleggen. Ook krijgen ze heldere uitleg over het belang van elk risico.

De applicatie is gemaakt in combinatie met de website www.rie.nl. Op deze website lees je op een begrijpelijke manier wat een RI&E is en helpen we je op weg naar de beste manier om een RI&E te maken.

illustratie van een berg met een route
illustratie van een berg met een route
illustratie van een berg met een route
illustratie van een berg met een route
illustratie van een berg met een route
We kozen bewust voor een toegankelijke brand identity. Een die geen typische overheidsverplichting uitstraalt, maar wel vertrouwen wint en plezierig voelt. Ook zetten we beleidstaal om naar taalniveau B1, zodat iedere werkgever de informatie begrijpt.
We kozen bewust voor een toegankelijke brand identity. Een die geen typische overheidsverplichting uitstraalt, maar wel vertrouwen wint en plezierig voelt. Ook zetten we beleidstaal om naar taalniveau B1, zodat iedere werkgever de informatie begrijpt.
We kozen bewust voor een toegankelijke brand identity. Een die geen typische overheidsverplichting uitstraalt, maar wel vertrouwen wint en plezierig voelt. Ook zetten we beleidstaal om naar taalniveau B1, zodat iedere werkgever de informatie begrijpt.
beelden van de tool
beelden van de tool
beelden van de tool
beelden van de tool
beelden van de tool

Groei & doorontwikkeling

In 2020 gingen de eerste 5.000 gebruikers aan de slag met de app Route naar RI&E. Sinds het eerste gebruik is er veel verbeterd aan beleving, technische prestaties en inhoudelijke structuur. Zo hebben we sociaal-emotionele risico’s in de app als nieuw onderdeel toegevoegd. Hier vallen bijvoorbeeld werkdruk en onderbelasting onder, maar ook seksuele intimidatie en discriminatie. Ook hebben we een Routeplanner gemaakt waar je kunt zien welke manieren er zijn om een RI&E te maken. Dit is een nieuw onderdeel op de website www.rie.nl. Het project is nu overgedragen van TNO aan de Sociaal-Economische Raad (SER), waarmee we samenwerken aan doorontwikkeling aan het platform.

Groei & doorontwikkeling

In 2020 gingen de eerste 5.000 gebruikers aan de slag met de app Route naar RI&E. Sinds het eerste gebruik is er veel verbeterd aan beleving, technische prestaties en inhoudelijke structuur. Zo hebben we sociaal-emotionele risico’s in de app als nieuw onderdeel toegevoegd. Hier vallen bijvoorbeeld werkdruk en onderbelasting onder, maar ook seksuele intimidatie en discriminatie. Ook hebben we een Routeplanner gemaakt waar je kunt zien welke manieren er zijn om een RI&E te maken. Dit is een nieuw onderdeel op de website www.rie.nl. Het project is nu overgedragen van TNO aan de Sociaal-Economische Raad (SER), waarmee we samenwerken aan doorontwikkeling aan het platform.

Groei & doorontwikkeling

In 2020 gingen de eerste 5.000 gebruikers aan de slag met de app Route naar RI&E. Sinds het eerste gebruik is er veel verbeterd aan beleving, technische prestaties en inhoudelijke structuur. Zo hebben we sociaal-emotionele risico’s in de app als nieuw onderdeel toegevoegd. Hier vallen bijvoorbeeld werkdruk en onderbelasting onder, maar ook seksuele intimidatie en discriminatie. Ook hebben we een Routeplanner gemaakt waar je kunt zien welke manieren er zijn om een RI&E te maken. Dit is een nieuw onderdeel op de website www.rie.nl. Het project is nu overgedragen van TNO aan de Sociaal-Economische Raad (SER), waarmee we samenwerken aan doorontwikkeling aan het platform.

R(i)e-branding

In 2023 hebben we de bestaande huisstijl van het Steunpunt RI&E in een nieuw jasje gestoken. Samen met het Steunpunt plozen we in sessies het merk uit. Hieruit vloeide een nieuw merkkompas en merkverhaal. In plaats van een compleet nieuwe merkidentiteit te ontwikkelen, gebruikten we de merkidentiteit van ‘Route naar RI&E’ als logische basis. De vernieuwde merkuitstraling voor het Steunpunt is vervolgens doorvertaald naar de website. 

De coördinatie van het Steunpunt RI&E is per 1 mei 2024 is overgenomen door de Sociaal-Economische Raad (SER). Samen met de SER blijven we de websites www.rie.nl en app.rie.nl doorontwikkelen. Zo blijven we werken aan een hulpmiddel dat ondernemers helpt bij het in kaart brengen van arbeidsrisico’s én het veiliger maken van de werkomgeving.

R(i)e-branding

In 2023 hebben we de bestaande huisstijl van het Steunpunt RI&E in een nieuw jasje gestoken. Samen met het Steunpunt plozen we in sessies het merk uit. Hieruit vloeide een nieuw merkkompas en merkverhaal. In plaats van een compleet nieuwe merkidentiteit te ontwikkelen, gebruikten we de merkidentiteit van ‘Route naar RI&E’ als logische basis. De vernieuwde merkuitstraling voor het Steunpunt is vervolgens doorvertaald naar de website. 

De coördinatie van het Steunpunt RI&E is per 1 mei 2024 is overgenomen door de Sociaal-Economische Raad (SER). Samen met de SER blijven we de websites www.rie.nl en app.rie.nl doorontwikkelen. Zo blijven we werken aan een hulpmiddel dat ondernemers helpt bij het in kaart brengen van arbeidsrisico’s én het veiliger maken van de werkomgeving.

R(i)e-branding

In 2023 hebben we de bestaande huisstijl van het Steunpunt RI&E in een nieuw jasje gestoken. Samen met het Steunpunt plozen we in sessies het merk uit. Hieruit vloeide een nieuw merkkompas en merkverhaal. In plaats van een compleet nieuwe merkidentiteit te ontwikkelen, gebruikten we de merkidentiteit van ‘Route naar RI&E’ als logische basis. De vernieuwde merkuitstraling voor het Steunpunt is vervolgens doorvertaald naar de website. 

De coördinatie van het Steunpunt RI&E is per 1 mei 2024 is overgenomen door de Sociaal-Economische Raad (SER). Samen met de SER blijven we de websites www.rie.nl en app.rie.nl doorontwikkelen. Zo blijven we werken aan een hulpmiddel dat ondernemers helpt bij het in kaart brengen van arbeidsrisico’s én het veiliger maken van de werkomgeving.

In de prijzen

Mooie erkenning van ons werk!
We zijn een team van denkers,
ontwerpers en makers
Een gedreven team van denkers,
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan
No items found.

Ook aan de slag?

Dat kan! Bel of mail met Floris en bespreek de mogelijkheden.

Direct contact