Een kennispunt dat de culturele sector toegankelijker maakt

Klant
Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap

Een theater waar je met je rolstoel niet naar binnen kan, een videotentoonstelling zonder audiodescriptie of een kapstok die niet op de juiste hoogte hangt; er zijn ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland die niet vanzelfsprekend mee kunnen doen in de culturele sector. Dit omdat ze bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking hebben, chronisch ziek of psychisch kwetsbaar zijn. Daar moet verandering in komen! Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) kwam bij ons met de vraag:

HOE MAKEN WE EEN KENNISPUNT DAT DE CULTURELE SECTOR TOEGANKELIJKER MAAKT VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING?

Kennispunt voor groot en klein

Culturele instellingen zoals het Rijksmuseum en het Nationale Theater zijn vooruitstrevend in toegankelijkheid. Maar dit geldt helaas lang niet voor de hele culturele sector. Vooral kleine organisaties lopen vaak achter op het gebied van toegankelijkheid. Door een kennispunt te ontwikkelen, weten straks grote, maar ook kleine organisaties wat ze kunnen doen om hun organisatie toegankelijker te maken. En kunnen mensen met een beperking makkelijk zien welke organisaties diensten aanbieden waardoor zij daar terecht kunnen. 

Team up

Samen met social design partner Zeewaardig en een kernteam van mensen uit de culturele sector (waaronder de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, amateurkunst, Code D&I en Possibilize) en ervaringsdeskundigen zijn we aan de slag gegaan. De grote uitdaging bleek te zitten in het brede spectrum. Want als je met een bepaald onderdeel van toegankelijkheid aan de slag gaat, betekent dat dan ook dat je een ander onderdeel uitsluit? Dit waren vragen die we met het kernteam hebben besproken. Ieder kwam met waardevolle toevoegingen vanuit een eigen perspectief.

Meer dan informeren

Tijdens het design thinking proces werd duidelijk dat er behoefte is aan informatie, maar net zoveel aan inspiratie. Organisaties in de culturele sector willen van elkaar leren. Ze willen weten hoe ze iets het beste aan kunnen pakken en wie of wat daarvoor nodig is. Dat gaat verder dan alleen een kennispunt dat informatie zendt. Daarom ontwikkelden we ook concepten voor een Digitale Toolbox, toegankelijkheidsevenementen, een samenwerkplatform en een verplaatsbare bar om het gesprek tussen culturele instellingen en ervaringsdeskundigen op gang te brengen.

Presentatie op de Dutch Design Week

Samen met OCW en Zeewaardig organiseerden we tijdens de Dutch Design Week een bijeenkomst over toegankelijkheid in de culturele sector. Onder leiding van moderator Eva Eikhout gingen ervaringsdeskundigen en professionals uit de culturele sector met elkaar in gesprek. Hierna presenteerden we onze ideeën voor het concept Kennispunt Toegankelijke Cultuur. Posters met daarop de verschillende ideeën hebben we na de presentatie meteen getoetst op het interactieve Feedback Festival.

Feedback Festival

Als er ergens feedback op gegeven wordt, gebeurt dat vaak via de mail, in een vergadering of tijdens het invullen van een enquête. Maar dat kan zoveel leuker! Daarom organiseerden we na de presentatie op de DDW het Feedback Festival. Tijdens het Feedback Festival konden deelnemers op verschillende manieren feedback geven op onderdelen van de oplossingen. De oplossingen stonden op posters met een eenvoudige, maar herkenbare illustratiestijl. De verschillende kleuren op de posters zorgden voor genoeg onderscheid tussen de verschillende ideeën. Deelnemers konden ergens op schieten, de beren op de weg benoemen en letterlijk een balletje opgooien om hun mening te geven. We hebben waardevolle feedback opgehaald en merkten dat deze vorm van feedback succes had. Er werd goed nagedacht over feedback en er was meer betrokkenheid. 

Op naar een meer toegankelijke sector

De afgelopen maanden hebben we verkend wat nodig is om de culturele sector toegankelijker te maken. De fundamenten voor een kennispunt zijn gelegd en OCW zal de komende tijd stappen zetten om deze ideeën verder uit te werken en ze op een logische plek onder te brengen.

Benieuwd wat onze aanpak voor jou kan betekenen?

Bas denkt graag met je mee. 

Bel of mail met Bas.

Bas
Account director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief