De toekomstgerichte website van INVEST-NL laat impact spreken
Invest-NL is de nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling van Nederland. Sinds 2020 zetten ze zich in om de grote maatschappelijke transities van ons land te versnellen. Hoe? Door te investeren in ondernemers die werken aan een duurzame toekomst. En financieringsknelpunten weg te nemen en kapitaal te mobiliseren. Na vier jaar groei en een aangepaste focus was het tijd voor een nieuwe website.
Hoe kunnen we een platform maken dat ruimte biedt voor groei en de relatie met stakeholders verdiept?

Ruimte voor groei en verdieping
De strategische herpositionering van Invest-NL vroeg om een passende website. Een platform dat ruimte biedt voor groei, het merk versterkt en de relatie met de stakeholders verdiept. Samen met Invest-NL ontwikkelden we een digitale omgeving die de veranderkracht en ambities van de organisatie zichtbaar maakt en tegelijkertijd duidelijk communiceert waar Invest-NL voor staat.
“We deden dit project niet vóór, maar samen met Invest-NL en dat merk je in het resultaat.”
Eerst structuur, dan flexibiliteit
We kozen voor een aanpak die past bij een inhoudelijk project als dit: een mix van waterval en agile/scrum. Niet strak volgens het boekje, maar wel precies wat op welke moment nodig was. We deden dit project niet vóór, maar samen met Invest-NL en dat merk je in het resultaat. Om goed te starten, maakten we samen een plan van aanpak. In de ontdekkingsfase doken we in de strategische, creatieve en technische uitgangspunten. Daarna maakten we een klikbaar prototype in Figma en testten dat met gebruikers.
Tijdens de bouw én na livegang bleven we finetunen op basis van feedback, contentinvoer en gebruikstests. Zo ontwikkelden we stap voor stap een product dat werkt én klopt.
Voeten in de klei, blik op de toekomst
Voor de website ontwikkelden we het concept ‘voeten in de klei, blik op de toekomst’ - ontstaan tijdens gezamenlijke sessies met Invest-NL en perfect passend bij hun visie. Designer Sarah vertaalde dit naar een kleurenpalet geïnspireerd op de natuur: van warme aardetinten tot zachte blauwen.
Met hulp van AI genereerde ze een beeld waarin alle kleuren samenkomen. Leuk detail: de namen van de kleuren zijn gecreëerd met behulp van AI, wat het palet een eigen gezicht geeft. Op de site koppelen we kleuren aan aan de thema’s waar Invest-NL zich op richt. Thema’s die ook allemaal hun eigen icoon hebben. En dat zorgt voor overzicht en helpt gebruikers intuïtief navigeren.
“De samenwerking met AI gaf het ontwerp meer samenhang en verfijning. Door AI slim in te zetten, versterkt het je werk en haal je er meer uit.”
Opvallend: zwart komt nergens voor op de website. Die bewuste keuze zorgt voor een zachtere, natuurlijke uitstraling die beter past bij het palet en de inhoud. De samenwerking tussen designer en AI heeft het ontwerp niet alleen versterkt, maar ook verrijkt met nuance en samenhang.
Storytelling versterken met animatie
De website is aan de achterkant opgebouwd als een tijdlijn. Terwijl je scrollt haken de secties vloeiend op elkaar in. Dit gebeurt met animaties die content op een speelse manier in- en uitladen. Dit maakt de content levendig, alsof je het verhaal ingezogen wordt. Zo is bij de praktijkverhalen motion ingezet om een dialoog vorm te geven en word je op de homepage juist met highlights door het verhaal heen geholpen.
“Van subtiele hero-animaties tot speelse overgangen: alles draagt bij aan gelaagde storytelling.”
Front-End Developer Rik vertelt: "We werkten met de GSAP-animatielibrary, waarmee we soepel animaties konden koppelen én automatisch rekening houden met toegankelijkheidsinstellingen zoals ‘reduced motion'. Van subtiele hero-animaties tot speelse overgangen: alles draagt bij aan gelaagde storytelling.’’
Doorontwikkeling
De nieuwe website van Invest-NL brengt verhalen, functionaliteit en interactie samen in een toekomstgericht platform. Dankzij slimme contentcomponenten zoals leestijd, deelopties, investeringsupdates en een vernieuwde financieringscheck, is er meer ruimte voor dialoog én verdieping. Met als hoofddoel: sterkere relaties bouwen met stakeholders. We monitoren de effecten en blijven optimaliseren.
Omdat het platform draait op het flexibele CMS van Prepr, kunnen de teams zelf eenvoudig content toevoegen, herschikken en vernieuwen. Daar wordt de komende maanden actief aan gewerkt.