Een nieuwe, toegankelijke website voor OBA: de digitale huiskamer van de stad

Greenberry is hét strategisch designbureau voor verbeteraars die het verschil willen maken.

Wat we doen
Button label
Button label
Digitale producten
No items found.
CMS & techstack
Digitale strategie

De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) is allang niet meer alleen een plek om boeken te lenen. Het is een vrij toegankelijke huiskamer voor de stad: een plek waar studenten studeren, jonge ouders voorlezen, ouderen lezingen bijwonen en buurtbewoners elkaar ontmoeten. Al die functies vroegen om een website die net zo veelzijdig en toegankelijk is als OBA zelf. Aan ons de vraag om daar mee aan de slag te gaan!

interaction design overview
interaction design overview
interaction design overview
interaction design overview
review of interaction design
interaction design overview
review of interaction design

Vernieuwing is het codewoord

OBA is dé bibliotheek voor iedereen. En dat willen ze ook blijven. Maar tegelijkertijd worstelde OBA met hun technisch en visueel verouderde website, waar mensen lastig hun weg konden vinden. De wens? Een CMS waar de redactie van OBA makkelijk in kan werken, een uitstraling die aansluit bij de ambities van OBA én een website-indeling waar gebruikers makkelijk en snel hun weg kunnen vinden. Aan de bak!

Vernieuwing is het codewoord

OBA is dé bibliotheek voor iedereen. En dat willen ze ook blijven. Maar tegelijkertijd worstelde OBA met hun technisch en visueel verouderde website, waar mensen lastig hun weg konden vinden. De wens? Een CMS waar de redactie van OBA makkelijk in kan werken, een uitstraling die aansluit bij de ambities van OBA én een website-indeling waar gebruikers makkelijk en snel hun weg kunnen vinden. Aan de bak!

Vernieuwing is het codewoord

OBA is dé bibliotheek voor iedereen. En dat willen ze ook blijven. Maar tegelijkertijd worstelde OBA met hun technisch en visueel verouderde website, waar mensen lastig hun weg konden vinden. De wens? Een CMS waar de redactie van OBA makkelijk in kan werken, een uitstraling die aansluit bij de ambities van OBA én een website-indeling waar gebruikers makkelijk en snel hun weg kunnen vinden. Aan de bak!

Op onderzoek uit

Om beter te begrijpen waar bezoekers op de website tegenaan lopen, welke behoeftes gebruikers hebben en hoe ze in het algemeen aankijken tegen OBA, zijn we begonnen met een gebruikersonderzoek. Samen met sociaal ontwerpbureau Snijboon hebben we de belangrijkste doelgroepen (kinderen 0-12 jaar, ouders, scholieren, jongeren 13-26 jaar en volwassenen 27+ jaar), hun behoeften en frustraties in kaart gebracht. Daarnaast hebben we de bezoekers van de OBA verschillende nieuwe designrichtingen voorgelegd en een usability test gedaan. Hierbij werd toegankelijkheid, beleving en het algemene overzicht op de nieuwe website door gebruikers onder de loep gehouden.

Op onderzoek uit

Om beter te begrijpen waar bezoekers op de website tegenaan lopen, welke behoeftes gebruikers hebben en hoe ze in het algemeen aankijken tegen OBA, zijn we begonnen met een gebruikersonderzoek. Samen met sociaal ontwerpbureau Snijboon hebben we de belangrijkste doelgroepen (kinderen 0-12 jaar, ouders, scholieren, jongeren 13-26 jaar en volwassenen 27+ jaar), hun behoeften en frustraties in kaart gebracht. Daarnaast hebben we de bezoekers van de OBA verschillende nieuwe designrichtingen voorgelegd en een usability test gedaan. Hierbij werd toegankelijkheid, beleving en het algemene overzicht op de nieuwe website door gebruikers onder de loep gehouden.

Op onderzoek uit

Om beter te begrijpen waar bezoekers op de website tegenaan lopen, welke behoeftes gebruikers hebben en hoe ze in het algemeen aankijken tegen OBA, zijn we begonnen met een gebruikersonderzoek. Samen met sociaal ontwerpbureau Snijboon hebben we de belangrijkste doelgroepen (kinderen 0-12 jaar, ouders, scholieren, jongeren 13-26 jaar en volwassenen 27+ jaar), hun behoeften en frustraties in kaart gebracht. Daarnaast hebben we de bezoekers van de OBA verschillende nieuwe designrichtingen voorgelegd en een usability test gedaan. Hierbij werd toegankelijkheid, beleving en het algemene overzicht op de nieuwe website door gebruikers onder de loep gehouden.

“Door met bezoekers van OBA in gesprek te gaan ontdek je zoveel mooie kansen om de website voor de gebruiker nóg meer te verbeteren. Denk aan de behoefte van studenten om te weten of er studieplekken beschikbaar zijn. En dat jonge ouders veel waarde hechten aan de OBA als een gratis plek om met hun kinderen naartoe te gaan.”
Diederik - UX designer

“Door met bezoekers van OBA in gesprek te gaan ontdek je zoveel mooie kansen om de website voor de gebruiker nóg meer te verbeteren. Denk aan de behoefte van studenten om te weten of er studieplekken beschikbaar zijn. En dat jonge ouders veel waarde hechten aan de OBA als een gratis plek om met hun kinderen naartoe te gaan.”
Diederik - UX designer

“Door met bezoekers van OBA in gesprek te gaan ontdek je zoveel mooie kansen om de website voor de gebruiker nóg meer te verbeteren. Denk aan de behoefte van studenten om te weten of er studieplekken beschikbaar zijn. En dat jonge ouders veel waarde hechten aan de OBA als een gratis plek om met hun kinderen naartoe te gaan.”
Diederik - UX designer

Proef op de som

Met alle informatie uit het onderzoek op zak, kon het team aan de slag met het opfrissen van de huisstijl, een gloednieuw CMS, nieuwe taxonomie én website-indeling. Om volledig te voldoen aan de behoeften van de gebruikers, hebben we de website-indeling getest met een treetest.

Proef op de som

Met alle informatie uit het onderzoek op zak, kon het team aan de slag met het opfrissen van de huisstijl, een gloednieuw CMS, nieuwe taxonomie én website-indeling. Om volledig te voldoen aan de behoeften van de gebruikers, hebben we de website-indeling getest met een treetest.

Proef op de som

Met alle informatie uit het onderzoek op zak, kon het team aan de slag met het opfrissen van de huisstijl, een gloednieuw CMS, nieuwe taxonomie én website-indeling. Om volledig te voldoen aan de behoeften van de gebruikers, hebben we de website-indeling getest met een treetest.

In totaal hebben 145 deelnemers meegedaan aan de treetest. Waarvan 109 (74%) de test afgerond hebben met een score van 75%.
In totaal hebben 145 deelnemers meegedaan aan de treetest. Waarvan 109 (74%) de test afgerond hebben met een score van 75%.
In totaal hebben 145 deelnemers meegedaan aan de treetest. Waarvan 109 (74%) de test afgerond hebben met een score van 75%.

Een modern en flexibel CMS

De nieuwe OBA.nl draait op een geïntegreerde technische basis waarin technologieën naadloos samenwerken, aangevuld met slimme caching, schaalbare infrastructuur en moderne integraties. Want het draait niet alleen om het tonen van boeken, maar ook om het integreren en koppelen van verschillende services: de volledige collectie van alle OBA-locaties, een overzicht van evenementen én natuurlijk de mogelijkheid om lid te worden van de bibliotheek. Dat alles moest soepel samenwerken.

Daarbij hebben we afscheid genomen van een verouderd content management systeem en gekozen voor een modern, flexibel en headless CMS dat beter aansluit op de redactionele wensen van nu. Al deze losse systemen hebben we gekoppeld tot één gebruiksvriendelijke, snelle en overzichtelijke website waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

"Als developer is het supertof om de verbindende schakel te zijn tussen alle verschillende services die OBA biedt. Met technisch inzicht en slimme koppelingen, kun je producten en diensten voor mensen nét dat beetje extra geven."
Freek - Senior Developer

Een modern en flexibel CMS

De nieuwe OBA.nl draait op een geïntegreerde technische basis waarin technologieën naadloos samenwerken, aangevuld met slimme caching, schaalbare infrastructuur en moderne integraties. Want het draait niet alleen om het tonen van boeken, maar ook om het integreren en koppelen van verschillende services: de volledige collectie van alle OBA-locaties, een overzicht van evenementen én natuurlijk de mogelijkheid om lid te worden van de bibliotheek. Dat alles moest soepel samenwerken.

Daarbij hebben we afscheid genomen van een verouderd content management systeem en gekozen voor een modern, flexibel en headless CMS dat beter aansluit op de redactionele wensen van nu. Al deze losse systemen hebben we gekoppeld tot één gebruiksvriendelijke, snelle en overzichtelijke website waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

"Als developer is het supertof om de verbindende schakel te zijn tussen alle verschillende services die OBA biedt. Met technisch inzicht en slimme koppelingen, kun je producten en diensten voor mensen nét dat beetje extra geven."
Freek - Senior Developer

Een modern en flexibel CMS

De nieuwe OBA.nl draait op een geïntegreerde technische basis waarin technologieën naadloos samenwerken, aangevuld met slimme caching, schaalbare infrastructuur en moderne integraties. Want het draait niet alleen om het tonen van boeken, maar ook om het integreren en koppelen van verschillende services: de volledige collectie van alle OBA-locaties, een overzicht van evenementen én natuurlijk de mogelijkheid om lid te worden van de bibliotheek. Dat alles moest soepel samenwerken.

Daarbij hebben we afscheid genomen van een verouderd content management systeem en gekozen voor een modern, flexibel en headless CMS dat beter aansluit op de redactionele wensen van nu. Al deze losse systemen hebben we gekoppeld tot één gebruiksvriendelijke, snelle en overzichtelijke website waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

"Als developer is het supertof om de verbindende schakel te zijn tussen alle verschillende services die OBA biedt. Met technisch inzicht en slimme koppelingen, kun je producten en diensten voor mensen nét dat beetje extra geven."
Freek - Senior Developer

Het resultaat: een digitale plek die helemaal past bij OBA

Met een frisse uitstraling, slimme structuur en gebruiksvriendelijk CMS is de nieuwe OBA-website nu live. Gemiddeld bezoeken bijna 4.000 mensen per dag de website. Samen met OBA hebben we gebouwd aan een website die verbindt, verrijkt en vooruit kijkt. Een digitale plek die recht doet aan alles wat OBA is: van boekenuitleen tot buurtplatform, van kinderhoek tot kenniscentrum.

De vernieuwing past bij de ambitie van de OBA om een eigentijdse publieke plek te zijn, zowel fysiek als digitaal. Een plek waar alle Amsterdammers, ongeacht achtergrond of beperking, zich welkom voelen en toegang hebben tot kennis, taal en ontmoeting. De OBA kijkt ook al vooruit: doorontwikkeling van de website blijft een prioriteit en de OBA draagt bij aan landelijke digitale ontwikkelingen in het bredere bibliothekennetwerk.  

“Met deze website laten we zien dat de OBA veel meer is dan een plek om boeken te lenen. Het is een gids naar kennis, cultuur en persoonlijke ontwikkeling, en dat in een warme, toegankelijke omgeving.”
Désirée de Jong - projectleider vanuit de OBA

Het resultaat: een digitale plek die helemaal past bij OBA

Met een frisse uitstraling, slimme structuur en gebruiksvriendelijk CMS is de nieuwe OBA-website nu live. Gemiddeld bezoeken bijna 4.000 mensen per dag de website. Samen met OBA hebben we gebouwd aan een website die verbindt, verrijkt en vooruit kijkt. Een digitale plek die recht doet aan alles wat OBA is: van boekenuitleen tot buurtplatform, van kinderhoek tot kenniscentrum.

De vernieuwing past bij de ambitie van de OBA om een eigentijdse publieke plek te zijn, zowel fysiek als digitaal. Een plek waar alle Amsterdammers, ongeacht achtergrond of beperking, zich welkom voelen en toegang hebben tot kennis, taal en ontmoeting. De OBA kijkt ook al vooruit: doorontwikkeling van de website blijft een prioriteit en de OBA draagt bij aan landelijke digitale ontwikkelingen in het bredere bibliothekennetwerk.  

“Met deze website laten we zien dat de OBA veel meer is dan een plek om boeken te lenen. Het is een gids naar kennis, cultuur en persoonlijke ontwikkeling, en dat in een warme, toegankelijke omgeving.”
Désirée de Jong - projectleider vanuit de OBA

Het resultaat: een digitale plek die helemaal past bij OBA

Met een frisse uitstraling, slimme structuur en gebruiksvriendelijk CMS is de nieuwe OBA-website nu live. Gemiddeld bezoeken bijna 4.000 mensen per dag de website. Samen met OBA hebben we gebouwd aan een website die verbindt, verrijkt en vooruit kijkt. Een digitale plek die recht doet aan alles wat OBA is: van boekenuitleen tot buurtplatform, van kinderhoek tot kenniscentrum.

De vernieuwing past bij de ambitie van de OBA om een eigentijdse publieke plek te zijn, zowel fysiek als digitaal. Een plek waar alle Amsterdammers, ongeacht achtergrond of beperking, zich welkom voelen en toegang hebben tot kennis, taal en ontmoeting. De OBA kijkt ook al vooruit: doorontwikkeling van de website blijft een prioriteit en de OBA draagt bij aan landelijke digitale ontwikkelingen in het bredere bibliothekennetwerk.  

“Met deze website laten we zien dat de OBA veel meer is dan een plek om boeken te lenen. Het is een gids naar kennis, cultuur en persoonlijke ontwikkeling, en dat in een warme, toegankelijke omgeving.”
Désirée de Jong - projectleider vanuit de OBA

In de prijzen

Mooie erkenning van ons werk!
We zijn een team van denkers,
ontwerpers en makers
Een gedreven team van denkers,
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan
No items found.

Ook aan de slag?

Dat kan! Bel of mail met Diederik en bespreek de mogelijkheden.

Direct contact

Vergelijkbaar werk

Misschien ook interessant
We zijn een team van denkers,
ontwerpers en makers
Een gedreven team van denkers,
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan
Ontdek ons werk