Een online platform voor de toekomst van kinderopvang
Kind&co ludens is een van de grootste, maatschappelijke kinderopvang van Nederland. Dag in dag uit zetten de toegewijde medewerkers zich in voor gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind. Zo geven ze kleur aan de toekomst. Om de verschillende doelgroepen beter aan Kind&co ludens te verbinden, wilde Kind&co ludens een nieuw en gebruiksvriendelijk platform ontwikkelen. Een platform dat wij hebben ontworpen én gebouwd.
Hoe kunnen we effectief communiceren met nieuwe medewerkers en ouders, opvoeders en verzorgers op één platform?
Verschillende doelgroepen = verschillende user journeys
Zeg je doelgroepen, dan zeg je user journeys. Want hoe komen ouders binnen bij Kind&co ludens? Hoe zit dat bij een toekomstig medewerker? Waar hebben ze behoefte aan? Wat zijn de pijnpunten, en hoe kunnen we de klantreis verbeteren? Dit brachten we eerst in kaart. In het ontwerp van het nieuwe platform focusten we vervolgens op:
- Gebruiksvriendelijkheid. De doelgroepen willen snel en eenvoudig de juiste informatie vinden.
- Makkelijke conversiepunten. Ook moet het voor de doelgroepen eenvoudig zijn om bijvoorbeeld in te schrijven, een rondleiding aan te vragen of te solliciteren.
- Inspiratie. Blogs en andere inspirerende content moeten de verschillende doelgroepen helpen om te ontdekken waar Kind&co ludens voor staat.
Van rondleiding tot kostenplaatje
Deze drie focuspunten zie je goed terug in hoe we het regelen van kinderopvang op het platform hebben vormgegeven. Het regelen van kinderopvang kan namelijk best ingewikkeld zijn. En de lange wachtlijsten maken het alleen nog maar lastiger. Waar Kind&co ludens wél invloed op heeft, is daarom zo makkelijk mogelijk gemaakt. Op het nieuwe platform kunnen ouders, opvoeders en verzorgers gebruikmaken van diverse hulpmiddelen om de kinderopvang voor hun gezin te regelen. Zo kunnen ze gemakkelijk een locatie in de buurt vinden, zich inschrijven met duidelijke vervolgstappen, een rondleiding aanvragen en een proefberekening maken van de kosten, afgestemd op hun persoonlijke situatie.
De medewerker op één
Wat nog meer belangrijk was voor Kind&co ludens? De medewerkers! Zij zijn degenen die verwachtingen waarmaken, kwaliteit creëren en loyaliteit bouwen. Daarom staan medewerkers bij Kind&co ludens op één, zodat zij het kind op één kunnen zetten. Maar laat het vinden van medewerkers nu net het meest uitdagend zijn in de kinderopvangbranche. Daarom is er veel aandacht besteed aan vacature-informatie en de verschillende manieren voor potentiële nieuwe collega's om contact op te nemen. Zo nemen we zoveel mogelijk drempels weg en draagt het platform bij aan de profilering van Kind&co ludens als fijne werkgever. De vacatures op de site worden via een datakoppeling uitgelezen uit een extern systeem en met zoekfilters op de site gepresenteerd.
Een headless CMS
Vanaf de start had Kind&co ludens nog vijf verschillende websites. Kind&co ludens is namelijk een fusie van Kind & Co en Ludens. Voor de redacteuren waren al deze websites een tijdrovende klus om te onderhouden, elke website was namelijk anders opgebouwd. De wens was dus ook om alle websites terug te brengen naar één corporate platform. We kozen voor Prepr: een headless CMS. Door de platte contentstructuur is dit CMS flexibel en schaalbaar, en kan het platform meegroeien met de toekomstige ambities van Kind&co ludens. Ook is het intuïtief en eenvoudig in gebruik, wat fijn is voor de redacteuren.
Kleurrijke livegang
Tegelijkertijd met de ontwikkeling van het platform, werd er een nieuwe visuele identiteit ontworpen voor Kind&co ludens door De Code. En die identiteit, die is natuurlijk lekker kleurrijk. Inmiddels staat het nieuwe platform live en is Kind&co ludens klaar voor de toekomst!