Samen met ouders een eerlijke start voor kinderen ontwerpen

Klant
Gemeente Utrecht

Tijdens de coronacrisis van 2020 viel het land stil. Jonge kinderen konden maandenlang niet naar school of naar de voorschool. Ze zaten meer binnen en hun ouders hadden meer stress dan normaal. In zulke tijden is zichtbaar dat het ene kind veel meer in de knel komt dan het andere. Samen met andere organisaties vormt Greenberry nu een ontwerpteam dat een bijdrage levert aan een eerlijkere samenleving.

Welk ontwerp zorgt ervoor dat kinderen een eerlijkere start kunnen maken in het leven?

Samen met ouders inleven, definiëren, ontwerpen en testen

De gemeente Utrecht wil dat ieder kind veilig en gezond kan opgroeien en talenten kan ontwikkelen die bij het kind passen. Daarom werken Garage2020 en Greenberry samen met de gemeente om jonge kinderen in Utrecht een gelijke start te bieden in het leven. Want de ontwikkeling in de eerste zes levensjaren is heel belangrijk voor de gezondheid en kansen in de toekomst.

We zijn aan de slag gegaan volgens de uitgangspunten van design thinking. We leven ons in, via deskresearch en uitgebreid veldonderzoek. We spreken veel, heel veel ouders, professionals en beleidsmakers. En onderzoeken, bedenken en maken altijd samen met hen. Om een praktijktest neer te zetten die jonge kinderen en hun ouders versterkt in het leven. Én, een die ouders en professionals zonder onze hulp kunnen draaien.

We hebben veel geluk in Nederland. Er zijn veel kansen. Wat maakt dat sommige kinderen meer kansen krijgen of kunnen pakken, dan anderen?

Schort om, bakkie krijt mee en gaan!

Ontmoet de Krijtclub! Een enthousiast team van ontwerpers met leden van Garage2020, twee betrokken projectleiders vanuit de Gemeente Utrecht en onze eigen Susanne en Ellis als social researchers en social designers. Gewapend met krijt gingen we in de zomer van 2021 de speeltuinen in. Om kinderen en ouders te vragen naar hun dromen, twijfels, irritaties en wensen voor hun buurt. We schreven alles op de stoep en terwijl de kleintjes hun eigen krijttekening maakten, ontstonden er mooie gesprekken vol inzichten tussen Krijtclub leden en ouders.

Ongelijk behandelen voor gelijke kansen

Tijdens deze inlevingsfase ontdekten we al gauw dat de kansen van een kind, sterk afhangen van de ouder. En, het netwerk van die ouder! Weten ouders mensen te vinden als ze stress hebben, of een vraag over de gezondheid van hun kind? Vertrouwen ze mensen die hulp bieden? Zijn er drempels waardoor ze geen toegang hebben tot plekken, faciliteiten of mensen die hen of hun kind kunnen ondersteunen in de ontwikkeling? We ontdekten ook dat hetgene dat kinderen in de weg staat van een kansrijke start, verschilt per wijk. We moeten dus ongelijke interventies ontwerpen, om kinderen een gelijke kans te geven op een goede start. 

Twee tegenovergestelde wijken

We besloten in plaats van één praktijktest, twee praktijktesten te draaien in twee wijken van Utrecht. In Overvecht zijn veel ouders met een breed netwerk. Zij weten andere ouders met vragen of antwoorden aan elkaar te verbinden, weten wat er speelt, en spelen zelfs een actieve rol in initiatieven. Maar niet iedereen heeft een goed netwerk. Er zijn ouders die het gevoel hebben dat zij er alleen voor staan. Zij weten niet waar er iemand of iets voor hen klaar staat, of hebben ervaringen opgedaan waardoor zij deze kansen niet vertrouwen. Dit komt hun eigen gezondheid of die van hun kind niet ten goede. Hoe kunnen we deze ouders bereiken met verhalen, kennis en een netwerk dat hen versterkt?

In Rivierenwijk en de Dichterswijk, zien we het tegenovergestelde. Ouders weten hulpverlening en andere kansen uitstekend te vinden. Ze reiken uit bij vragen en gunnen net als in Overvecht hun kind de hele wereld. In deze wijk, leidt deze wens echter tot stress. Stress vanwege een streven naar perfectie, een gevoel van niet mogen afwijken van de norm en een ongemak over alles wat niet direct goed gaat. Stress die onbedoeld bij het kind terecht komt. Hoe kunnen we deze ouders vertellen dat het oké is, dat zij en hun kind oké zijn en hun eigen pad mogen gaan?

Van start in Overvecht met de Keuken

In Overvecht openende ons eerste ‘prototype’: de Keuken. Een plek voor ouders waar gratis oppas is en je mee kunt praten over, of luisteren naar gesprekken over hoe je als ouder in je vel zit, en ouder zijn. De Keuken is in een ruimte in de Mattheüsschool en ging van start met de activiteit Koken & Kletsen, waarvoor elke woensdag recepten én gespreksonderwerpen op het menu staan. Denk bijvoorbeeld aan ‘Baba Ganoush met stressen over school’ of ‘Boerenkool met eenzaamheid in de wijk’. 

Van start in Rivieren-Dichterswijk met Denkles

In Rivieren-Dichterswijk teste we een prototype van Denkles: een interactief programma over nieuwe, prikkelende manier van denken over denken. Je download een app die je vervolgens denklessen, wekelijkse testen en experimenten om je aandacht te trainen stuurt. De denklessen bestaan uit inspirerende video’s en leuke tips die helpen om niet altijd te verdwalen in je piekergedachten. De wekelijkse test geeft je inzicht in hoe het eruit ziet in je hoofd. Zo ontdek je denkpatronen en leer je ze herkennen. Het concept is getest bij een groep ouders en de resultaten waren positief. Lees hier meer over Denkles en het experiment. Op dit moment loopt er een haalbaarheidscheck. Daarna geven we  advies over of en hoe de oplossing verder gemaakt kan worden en wat ervoor nodig is. 

Vragen over dit project ?

Vragen over dit project? Of ben je benieuwd wat design thinking voor jouw vraagstuk kan betekenen? Neem dan contact op met Mariska.

Bel of mail met Mariska.

Mariska
Communicatiemanager & projectmanager

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief