Een digitaal wachtplan voor mensen met een onveilig thuis

Klant
Moviera

Wat als je je thuis onveilig voelt, maar er niet direct hulp is? De wachtlijst voor professionele hulp bij niet-acuut huiselijk geweld is zes maanden. Met de hulpverleners van Moviera ontwierpen we een digitaal veiligheidsplan dat volwassenen in een onveilige thuissituatie tijdens die periode ondersteunt.

Wat kunnen we volwassenen in een situatie met niet-acuut huiselijk geweld bieden? Zodat zij zich veiliger voelen en veiliger zijn, terwijl zij wachten op professionele hulp?

Structurele onveiligheid, maar: niet acuut

Eerst even over niet-acuut huiselijk geweld. Als iemand in nood is, biedt 112 direct hulp. Als iemand zich onveilig voelt thuis en een hulpvraag heeft zónder nood, biedt Moviera hulp. Moviera is een zorgorganisatie die hulptrajecten biedt aan individuen en gezinnen die te maken hebben met acuut en niet-acuut huiselijk geweld.

Op dit moment kunnen volwassenen die om hulp vragen na zo’n 6 maanden starten met een hulptraject van Moviera. Best lang wachten - en als zij al die tijd geen informatie krijgen, kunnen zij het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan.

'We zijn je niet vergeten'

Samen met de sociaal ontwerpers van Garage2020, Moviera en centrumgemeente Apeldoorn zochten we een manier om deze hulpvragers tijdens hun wachttijd te helpen. De oplossing die we zochten moest toegankelijk en bruikbaar zijn voor hulpvragers én -verleners, en die ambitie was dat:

  • Hulpvragers straks het gevoel hebben dat ze niet worden vergeten
  • Hulpvragers straks beter voorbereid en dus soepeler instromen op het hulptraject
  • Hulpvragers voorbereid zijn op (het voorkomen van) een eventuele escalatie

Onderzoekend ontwerp met ervaringsdeskundigen

Via interviews met hulpvragers ontdekten we dat zij behoefte hebben aan concrete informatie. Ze willen zich veilig voelen en voorkomen dat de situatie escaleert. Aan de hand van inzichten uit interviews met ervaringsdeskundigen en uit een strategische verkenning van oplossingsrichtingen door Garage2020, ontwierpen we ‘Mijn Plek’.

Van de inhoud van een vluchttas tot veilige locaties

Mijn Plek is een webapp waarin hulpvragers in 3 stappen een persoonlijk veiligheidsplan kunnen maken, met bijvoorbeeld een contactenlijst en de inhoud van een vluchttas. Daarnaast vinden ze er antwoorden op veelgestelde vragen, tips en contactgegevens van andere organisaties die hen kunnen helpen. Om de informatie zo begrijpelijk mogelijk te maken, schreven we alle informatie op taalniveau B1. Met veel illustraties ter ondersteuning.

Extra, éxtra digitale veiligheid

Ons doel is veiligheid creëren. Daarom moeten er zo min mogelijk digitale sporen zijn van websitebezoek en moeten er snelle exits uit de app of site mogelijk zijn. Voor het geval iemand onverwachts binnenkomt of langs loopt bij een hulpvrager die Mijn Plek gebruikt.

Om deze reden slaan we zo min en kort mogelijk gegevens op; gebruiken we geen Google Analytics; geven we hulpvragers op de wachtlijst via encrypted codes toegang tot de webapp; en bevat elke pagina een grote exit-knop die de bezoeker naar Google brengt. Deze veiligheids- en privacymaatregelen doorvoeren voor elk project is niet haalbaar, maar voor deze bezoekers zijn ze van levensbelang.

Niet te googlen

Als je benieuwd bent en op zoek gaat naar Mijn Plek, kun je het niet vinden. Maar dat maakt ons niet minder trots op de ontwikkelde app en samenwerking met Garage2020, Moviera en centrumgemeente Apeldoorn. Het is een praktische, gebruiksvriendelijke omgeving geworden hulpvragers helpt om de situatie veilig te houden en zelf ook heel veilig is. Inmiddels wordt de app door Moviera gebruikt voor cliënten in Apeldoorn en omgeving.

Wil je eens sparren over wat ontwerpend onderzoek voor jouw vraag kan betekenen?

Neem contact op met Susanne.

Bel of mail met Susanne .

Susanne
User Experience Designer

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief