Veiligere en gezondere werkvloeren via een digitale routekaart

Klant
TNO

Elk jaar worden zo’n 90.000 mensen ziek door hun werk. Misschien kunnen ze tijdelijk niet meer werken door een burn-out. Of nooit meer. Door een val van een ladder. Maar vaak speelt een minder opvallend werkrisico een rol. Zoals zittend werk of discriminatie.

Hoe helpen we werkgevers hun werkvloer veiliger en gezonder te maken?

Design Thinking & de Tweede Kamer

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid pleit in een brief aan de Tweede Kamer dat de overheid werkgevers beter moet helpen om hun werkomgeving veiliger en gezonder te maken. Hij gelooft dat de voor werkgevers verplichte ‘risico-inventarisatie en evaluatie’ (RI&E) makkelijker kan. En, dat design thinking daarbij kan helpen.

Hoe kunnen we een hulpmiddel ontwikkelen dat ondernemers helpt bij het maken van hun RI&E?

Grote opdracht, sterke samenwerking

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en TNO zijn onderdeel van Steunpunt RI&E: een team van medewerkers en werkgevers dat zich inzet voor veilige en gezonde werkomgevingen. Na de brief aan de Tweede Kamer deed innovatiebureau Snijboon onderzoek naar werkgevers en de RI&E.

Een mooie start, want zo gingen we samen met Snijboon, Hike en Steunpunt RI&E goed geïnformeerd op zoek naar een oplossing. De doelgroep: werkgevers met maximaal 25 medewerkers.

Niemand heeft zin in verplichte taken

De belangrijkste drempel op weg naar ons doel, is dat veel werkgevers zich op de eerste plaats ondernemer voelen. We willen hen ontzorgen, maar ook sterken in hun werkgeverschap via kennis over risico’s en maatregelen. Daarom houden we continu de balans. Balans tussen een ontwerp dat de werkgever zo min mogelijk tijd kost. En een ontwerp dat de werkgever stil laat staan bij de veiligheid en gezondheid van medewerkers. 

Samen strategische uitgangspunten verkennen

In een creatieve sessie verkenden we met het hele team welke strategische keuzes passen bij ons doel.

  • Bieden we de werkgevers veel ruimte voor exploratie aan? Of moeten ze zo snel mogelijk door een tool heen kunnen?
  • Voelt het meer als een dialoog of als eenrichtingsverkeer?
  • En gaat de voorkeur uit naar een strakke formele stijl, of hoeft het geen ‘wettelijk verplicht’ uit te stralen? 

Start je route naar RI&E

Een test van het eerste prototype gaf ons inzichten waarmee we een MVP ontwikkelden voor een hulpmiddel. Eentje die werkgevers écht kunnen gebruiken. 

We maakten een app die werkgevers triggert om onderweg te blijven naar gezonder en veiliger werken, via hun Route naar RI&E. Het is een levend document, waarin zij continu hun vooruitgang kunnen bijhouden en vastleggen. De app informeert werkgevers over het belang van elk risico. 

Vertrouwd blauw, sfeervolle illustraties en begrijpelijke woorden

We kozen bewust voor een toegankelijke brand identity. Een die geen typische overheidsverplichting uitstraalt, maar wel vertrouwen wint en plezierig voelt. Ook in content zijn we toegankelijk. We zetten beleidstaal om naar taalniveau B1, zodat iedere werkgever sneller door de app kan en de informatie begrijpt.

Van pilot naar showcase

In 2020 gingen de eerste 5.000 gebruikers aan de slag met de app Route naar RI&E. Deze gebruikers kregen na afloop een vragenlijst, waarmee we reacties over de mvp ophaalde. Zo konden we direct aan de slag met het verbeteren van de beleving, technische prestaties en inhoudelijke structuur van de app. De doorontwikkelingen zorgen voor een vollediger product voor de gebruiker. Sinds die periode is er veel verbeterd. We nemen je mee in drie doorontwikkelingen waar we trots op zijn.

1. Meer aandacht voor sociaal-emotionele risico’s

Er zijn binnen de RI&E veel onderwerpen waar we gedetailleerder op in willen gaan. Sommige onderwerpen worden aangedragen door werkgeversorganisaties of belangenorganisaties. Uiteindelijk maken we samen met TNO en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid  een roadmap. Uit die roadmap zijn verschillende onderwerpen gekomen waar we dieper op in willen gaan. Dit hebben we de afgelopen tijd gedaan met sociaal emotionele risico’s. Hier vallen bijvoorbeeld werkdruk en onderbelasting onder, maar ook seksuele intimidatie en discriminatie. Dit is dus een nieuw aanvullend onderdeel binnen de bestaande RI&E. 

2. Een verbeterde Routeplanner buiten de Route naar RI&E app

Er zijn verschillende manieren om een RI&E te maken. Informatie over de verschillende manieren, hebben we losgetrokken van de app. In een aparte Routeplanner. Op basis van de unieke situatie van een werkgever, somt de Routeplanner de voor- en nadelen van elke manier op. Zo kan de werkgever zelf een afweging maken tussen bijvoorbeeld de app Route naar RI&E of een RI&E laten maken door een externe deskundige. Daarnaast hebben veel branches een eigen RI&E-instrument. Al deze instrumenten hebben we geïntegreerd op de website. Via de Routeplanner kom je erachter of je branche al een instrument heeft en zo ja, dan kan je die meteen vinden. Hierdoor landen ondernemers nog makkelijker op de juiste plek om hun RI&E te maken.

3. Betere risico-inschattingen

In de Route naar RI&E app schat je alle risico’s op de werkvloer in door het beantwoorden van vragen. Met de hulp van arbokerndeskundige zijn de vraagstellingen de afgelopen periode aangescherpt, zodat je de risico’s nog beter in kan schatten. Ook zijn er modules met extra informatie en toelichting toegevoegd aan de vragen. Hierdoor hebben gebruikers een beter beeld van het risico dat ze beoordelen. 

We slagen er steeds beter in complexe materie om te zetten in een gebruiksvriendelijke omgeving. Zo helpen we steeds meer werkgevers met het gezonder en veiliger maken van hun werkplek.’

Jasper Ceelen, Product Owner Route naar RI&E

We blijven bezig

Met dank aan arbokerndeskundigen weten we inmiddels zelf steeds meer over werk in besloten ruimtes, overbelasting en pestgedrag op de werkvloer. Op dit moment ronden we met het team het thema gevaarlijke stoffen af. En rie.nl wordt vernieuwd, zodat we gebruikers nog beter kunnen helpen bij het maken van hun RI&E. Twee dagen per week werken we op kantoor samen met de developers van Hike aan optimalisaties en doorontwikkelingen.

Ben jij zelf werkgever met maximaal 25 medewerkers en heb je nog geen RI&E? Maak hem met de Route naar RI&E app. We zijn benieuwd wat je van de app vindt!

Wil je je doelgroep helpen met een digitale tool?

Floris denkt met je mee. Over gebruikersonderzoek, user mapping, interface design en meer.

Bel of mail met Floris.

Floris
Projectmanager

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief