Dutch Design Week X Greenberry: ontwerp principes 'to get set'.

Wat is er nodig om het thema van DDW 2022 Get Set waar te maken? Hoe komen we in de juiste mindset?

Samen met 35 Greenberry partners, relaties en opdrachtgevers (Greenberry Friends) bezochten we Dutch Design Week 2022. In een interactieve sessie werkten we aan ‘design principles to get set’. Wat zijn de design principes waarmee we na de Dutch Design Week aan de slag kunnen?

Het is donderdagochtend nog rustig op het Ketelhuisplein in Eindhoven. De design ‘ski-hut’ staat er verlaten bij. Het imposante en esthetische ‘Solar Paviljon’ van Marjan van Aubel vangt het zachte herfstzonnetje op en zet het om in energie. Stilte voor de storm. Zo meteen om 11.00 uur gaat DDW weer open en krioelen bezoekers van locatie naar locatie.

Op de vierde verdieping van het Klokgebouw, in Keukenconfessies, melden de eerste Greenberry Friends zich. Eens een machinewerkplaats, nu de plek waar kok Maarten Lockefeer met zijn team werkt aan een creatieve en vernieuwende keuken en workshopruimte. 

Dutch Design Week 2022

Een dagje DDW met Greenberry. Een dagje even geen mail, geen afleiding maar volledige onderdompeling in de wereld van ‘design’. Dutch Design Week in Eindhoven is hét design event van Europa, met meer dan een half miljoen bezoekers en honderden designers, bedrijven en studio’s die hun werk delen met het publiek. 

Meer en meer is DDW getransformeerd tot een festival dat laat zien wat de impact van design en designmethodes is op grote complexe vraagstukken van nu. DDW sluit dan ook naadloos aan bij de ambitie van Greenberry om met digital design positieve impact te maken op de maatschappij. Samen met onze opdrachtgevers die ook willen verbeteren. ‘Digital design voor verbeteraars’.

Get set

In hun introductie deelden Alain Dujardin (creative director Greenberry) en Danielle Arets (Lector Journalistiek en verantwoorde innovatie Fontys) hun visie op het thema van Dutch Design Week 2022 aan de hand van een aantal projecten. Alain liet zien hoe Greenberry zich inzet voor positieve impact met projecten als ‘Denkles’ voor Gemeente Utrecht waarmee jonge ouders weer grip krijgen op hun piekergedachten. Danielle Arets liet de uitkomsten zien van Beelddepot: een onderzoek naar journalistieke beeldvorming rondom dak- en thuisloze jongeren. Beide projecten waren te zien op Dutch Design Week 2022.

Maar ‘Get Set’  is geen oproep die zich alleen richt aan ontwerpers. Het is een oproep om ons schrap te zetten, maar vooral ook om met de juiste mindset samen te werken, coalities op te zetten en de vraagstukken van morgen aan te pakken. Overheid, gemeentes, bedrijven, organisaties en ontwerpers. Precies de mensen die donderdagochtend in Keukenconfessies aanschoven voor de Greenberry DDW Day.

Ontwerpprincipes

Na de introductie was het tijd voor actie. Aan de slag met ontwerpprincipes ‘to get set’. In vijf diverse groepen werd er gewerkt aan ontwerpprincipes die richting geven om uit de startblokken te schieten. Maar die ons vooral houvast geven om het structureel anders en beter te doen. De vijf sterkste principes werden gedeeld. In samenhang een set die ons richting kan geven. 

Principe 1: Open up the friction 
Te vaak vermijden we frictie. Conflictmijdend zoeken we nog compromissen en vergeten we dat juist door die frictie mooie dingen ontstaan. Dus laten we deze frictie omarmen. Maar liever nog: de frictie losmaken. 

Principe 2: Let’s play together
Willen we echt investeren in vernieuwende samenwerkingen dan moeten we weer durven spelen. Niet samenwerken met de nadruk op ‘werken’, maar spelenderwijs op zoek naar antwoorden. Durven proberen.

Principe 3: Let’s reset, design collectively
Als we werkelijk willen veranderen moeten we het ego af en toe laten varen; een goed ontwerp voor ‘the greater good’ realiseren we gezamenlijk en we dragen er ook collectief verantwoordelijkheid voor.

Principe 4: In trust, we trust
Vertrouwen is de basis van elke goed samenwerking. Als we echt impact willen maken zullen we dat vertrouwen actief moeten opzoeken. Er in investeren. Vertrouwen in vertrouwen. In ‘makers we trust’ was niet voor niets het motto van de Embassy of Safety (curator Tabo Goudswaard).  

Principe 5: Yes, in my backyard
Tot slot: verandering is prima, maar niet in mijn achtertuin. Dat is een houding die velen van ons herkennen. En die zorgt dat verandering vaak stokt. Wat als we dat nou eens omdraaien? En uitgaan van juist onze achtertuin openstellen. Verandering dichtbij laten komen. 

Met deze vijf ontwerpprincipes gingen we het Klokgebouw in en op tour over de Dutch Design Week. Maar ook al is DDW achter de rug, het thema galmt komende weken nog na en met deze vijf principes kunnen we echt werken aan de mentaliteit die nodig is. 

Dus ‘Get set… & GO!

Ben je klaar om uit de startblokken te gaan? Bekijk hoe we met jou kunnen samenwerken.

Enthousiast over deze ontwerp principes?

We gaan graag met je aan de slag! Neem contact met mij op om te sparren over je vraagstuk.

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief