3 vragen aan verbeteraar Désirée de Jong
Toen we met de OBA werkten aan hun nieuwe platform, was Désirée de Jong Projectmanager bij de OBA. We spraken haar over stakeholdersessies, digitale transformatie én knipperende gif-sterren.
.jpg)
Hoe was jouw eerste ‘digitale ervaring’?
Op de middelbare school had ik het vak Informatica. Daar bouwden we onze eigen website. Die van mij zat vol met roze, geel en knipperende gif-sterren. Het mooiste eraan vond ik dat je zélf iets kunt bouwen en vormgeven dat bij jou past. Bij de OBA doen we eigenlijk hetzelfde: we bouweneen digitale omgeving die zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften van elke bezoeker. Zo kunnen we mensen écht helpen en inspireren.
Welke verandering wil je zien in de maatschappij?
Iedereen krijgt te maken met de digitale transformatie. Van belastingaangifte tot het reserveren van een boek: vrijwel alles verloopt digitaal. Toch begrijpen lang niet alle mensen hoe een website of app werkt. Het is belangrijk dat organisaties zich inspannen om drempels op digitaal vlak zoveel mogelijk weg te nemen. Ook, en juist, de bibliotheek.
Door hierin te investeren en écht te luisteren naar onze leden kunnen we het verschil maken. Ik maak me ook zorgen over de smartphoneverslaving. Dit is een uitdaging waar we allemaal mee te maken hebben. Ik vind het initiatief Smartphonevrijopgroeien.nl dan ook een prachtig voorbeeld van bewustwording. Hup, buitenspelen iedereen!
Hoe ben je omgegaan met uitdagingen tijdens de ontwikkeling van de nieuwe OBA website?
De grootste uitdaging bij dit project was het goed aanhaken van alle betrokkenen die een mening over de website hebben. Endat zijn er veel. We hebben meerdere sessies georganiseerd om collega's aan te haken. Ook hebben we de belangrijkste eindgebruikers betrokken: onze leden en bezoekers.
In de discoveryfase met Greenberry leverde dit heel veel nuttige inzichten op. Inzichten van betrokkenen van alle leeftijden en doelgroepen en later ook via stakeholdersessies. Mijn favoriete momenten met Greenberry waren de sprintdemo’s waarin we aan veel collega’s konden laten zien wat we hadden bereikt. Daarnaast vond ik de retro’s waardevol: samen reflecteren op wat beter kan, versterkt het teamgevoel.
Meer updates bekijken
ontwerpers en makers
ontwerpers en makers, steeds op zoek naar hoe het beter kan




