Fun én Functioneel UX design

UX-designer Diederik over het leuk maken van digitale producten

Leuke dingen zijn leuker. Als UX designer bij Greenberry zorg ik ervoor dat digitale producten het juiste probleem oplossen en gebruiksvriendelijk zijn. Het is belangrijk dat een website, app of platform goed werkt, maar naast functioneel mag het ook allemaal wel een beetje fun zijn! Hoe je dat doet? Daar vertel ik je in dit artikel meer over.

Dit artikel is ook op Medium.com/greenberry gepubliceerd. Volg ons daar!

Hoewel ik UX-designer ben, ben ik opgeleid als interaction designer voor games. Tijdens mijn studie Games & Interaction op de HKU leerde ik conceptontwikkeling, play testing en interface-ontwerp, om zo creatieve oplossingen te bedenken voor complexe problemen. Denk hierbij aan een augmented reality toepassing die zorgt dat mensen meer bewegen, of een interactieve installatie in een museum. Als UX designer doe ik al zo’n 5 jaar ongeveer hetzelfde, maar dan vooral voor digitale producten zoals websites, apps en platformen.

Plezier als doel voor game design

Laten we beginnen met wat ik überhaupt onder leuk versta. Je kunt dubbel liggen van het lachen, voldoening halen uit een uitdaging, of overweldigd zijn door hoe mooi iets eruit ziet. Wat het ook is, leuke dingen geven je positieve energie.

Bij het ontwerpen van games leer je dat plezier beleven één van de belangrijkste doelen is. Je speelt een game omdat je deze leuk vindt. Zo is Elden Ring leuk door de uitdaging, Journey door een prachtige visuele interactieve ervaring en Animal Crossing door de immens schattige interacties met alle eilandbewoners. Vinden mensen een game niet leuk, dan wordt die niet verkocht en niet gespeeld. Of een game leuk is dus nogal belangrijk.

Functioneel design

In UX-design ligt dat vaak wat anders. Je moet bijvoorbeeld wel belastingaangifte doen, je saldo checken, of kijken wanneer je pakket wordt bezorgd. Plezier hebben is niet het doel.Toch betekent dat niet dat deze interacties niet leuk kunnen zijn. Hieronder laat ik je drie manieren zien hoe digitale producten met een simpele aanpassing leuker zijn gemaakt.

1. Verras met tekst

In bijna alle digitale producten komt tekst voor. In de navigatie, als artikel of bij notificaties. Hoewel deze content vaak een praktisch doeleinde heeft, zijn er kleine dingen die je kunt doen om deze interacties leuker te maken. Zo laat Discord bijvoorbeeld een notificatie zien met ‘copied!’, wanneer je een user ID kopieert. Klik je nog een keer op copy user ID, verandert de notificatie in ‘double copy!’. Klik je er weer op, dan staat er ‘TRIPLE COPY!’ , dan ‘MEGA COPY!’ en ‘EXTREME COPY!’.

Haha, oké Discord.

Een ander voorbeeld is de footer van Basecamp. Voor die paar gebruikers die toevallig op een donderdag helemaal naar het einde van een pagina scrollen, staat er in de footer enjoy the rest of your Thursday!

Cute, dankjewel Basecamp!

Het zijn maar kleine subtiele details, maar toch maken ze de websites leuker en menselijker. Gaan veel mensen dit zien? Waarschijnlijk niet. Maar diegene die het wel opmerken, voelen zich gezien.. “Hey, ik snap hoe je ons product gebruikt, en we hebben zelfs tijd besteed aan dit leuke detail!” Zo ontstaat er een veel menselijkere verhouding tussen maker en gebruiker.

2. Speel met visual design

Visual design geeft producten een eigen verhaal, beleving en gevoel. Het is dé kans om te laten zien waar je merk voor staat en het een gezicht te geven. Dat is precies wat we voor het redesign van Kurve hebben gedaan. Kurve werkt aan inhoudelijke en technische ontwikkeling van online leermiddelen voor zowel leerlingen als docenten.

In de huisstijl van Kurve spelen basisvormen de hoofdrol. De basis vormen gebruiken we als bouwblokken. We spelen met de vormen en bouwen ze op tot nieuwe bouwwerken.

Een metafoor voor de basis in rekenen en taal waaraan Kurve bouwt. Door de illustraties ook nog eens subtiel te animeren, geven we ze een speels gevoel mee dat het bouwwerk tot leven brengt en de boodschap achter de beweging verduidelijkt.

De geanimeerde bouwblokken van Kurve
De huisstijl van Kurve maakt letterlijk gebruik van bouwblokken.

3. Gebruik Micro-animaties

Een andere manier om design leuker te maken, is met micro-animaties. Kijk bijvoorbeeld naar de Feelee app die we hebben ontwikkeld samen met Garage 2020. Feelee geeft jongeren inzicht in hun eigen emoties. Dit doet de app door regelmatig bij de jongeren in te checken. Via een notificatie wordt gevraagd hoe de gebruikers zich voelen. En antwoorden doen ze niet met tekst, maar op een voor hun gebruikelijke manier: met emoji’s! Een ander voorbeeld zijn de illustraties op de over ons pagina van de Greenberry website.

We hadden die emoji’s en illustraties statisch kunnen laten, maar door ze te voorzien van micro-animaties wordt de emotie erachter veel duidelijker. En leuker, want je wordt steeds weer verrast door wat de emoji doet. Het zijn kleine details, maar ze voegen net iets meer toe aan je digitale product.

Drie emojis uit de Feelee app wanneer je erop klikt
De verschillende animaties op de Greenberry Over Ons pagina.

Alleen wanneer de basics werken

‘EXTREME COPY!’ wanneer je het nummer van je politieaangifte kopieert, is niet helemaal gepast. Mensen gaan niet altijd voor hun plezier naar je app, website of platform. Soms komen ze voor praktische of verplichte doeleinden. Helpt jouw digitale product niet om dat doel snel te bereiken? Focus daar dan eerst op. Pas dan ontstaat de ruimte om leuke tekst of micro-animaties te implementeren.

En doe je dat goed, dan helpen die kleine details om de ervaring van je digitale product naar een hoger niveau te brengen!

Hoe maak jij jouw digitale product leuker?

Ik denk graag met je mee! Stuur mij een mail of bel om te sparren.

Bel of mail met Diederik .

Diederik
User Experience Designer

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief