Als de zorg hulp nodig heeft

Klant
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport

Of het nu om een gekneusde teen of ernstige gedragsproblemen gaat, in ons land kun je op kwalitatief hoogstaande zorg rekenen. Maar de sector zorg en welzijn staat onder druk. In 2022 is er een tekort van 125.000 mensen in de zorg. Tenminste, als we nu niets doen.

Hoe zorgen we ervoor dat meer mensen in de zorg willen werken?

Startsein voor een menselijke campagne

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport wil het tekort in de zorg voor zijn en mensen overtuigen van een zorgopleiding of baan in de zorg. Veel mensen weten helemaal niet hoe breed en divers de zorg eigenlijk is. Daarom mag de boodschap ook inspireren en tot de verbeelding spreken.

De zorg moet een gezicht krijgen

Verhalen uit het hart van de zorg

Om scherp te krijgen waar we onze gebruiker naartoe willen bewegen, zaten we samen met opleidingen, personeelsorganisaties en netwerkpartners om tafel. Vervolgens brachten we honderden verhalen uit de zorg thuis op ons platform. Verhalen met een gezicht. Want wie kan je nu het best vertellen waarom je in de zorg zou willen werken?

“Niemand kan beter uitleggen waarom werken in zorg en welzijn zo bijzonder en betekenisvol is dan de mensen die dat zelf elke dag met hart en ziel doen.”

- Paul Blokhuis, Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Gipsverbandmeester? Pijnconsulent?

Op ons campagneplatform ontdekdezorg.nl komen meer dan 600 portretten en verhalen van mensen in de zorg samen. Dat zijn er behoorlijk wat, dus je filtert ze gemakkelijk op je opleidingsniveau of werkervaring. Zo helpen we studenten met de oriëntatie op een baan in de zorg en inspireren we zij-instromers en herintreders met nieuwe mogelijkheden.

Want ook als je al bekend bent in de zorg, wil je weten wat een leuke stap voor je is. Misschien vind je een beroep als pijnconsulent, gipsverbandmeester of medewerker steriele medische hulpmiddelen, waar je nog niet aan had gedacht!

Wat een trots

Op 1 november 2018 gaven minister Hugo de Jonge, minister Bruno Bruins en staatssecretaris Paul Blokhuis het startsein voor de publiekscampagne Ik Zorg. Op straat, op televisie en op de radio komen mensen voor het eerst in aanraking met de boodschap. Als je vervolgens op de site landt, pakken honderden kleurrijke portretten direct je aandacht. Bezoekers lazen meerdere verhalen en 16% klikte door naar vacatures of opleidingen. En het mooiste: mensen uit de zorg deelden de verhalen vol trots gedeeld met hun eigen netwerk.

Hoe verhalend is jouw site?

Spreekt een inspirerend platform je aan en wil je met ons sparren over hoe jij je verhaal kunt vertellen? Neem contact op met Alain.

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief