Trends in digital design

Paulien voorspelt de digital design trends voor 2021

Paulien is designer bij Greenberry en doet in dit artikel voorspellingen over wat we kunnen verwachten in 2021 op het gebied van digital design.

2020 was een buitengewoon jaar. Onze buitenwereld ging op slot en nog nooit is er meer belang bij geweest om onze levens volledig via digitale middelen draaiend te houden. Dit betekende een gigantische shift en vlugge transitie om ons werk, educatie, boodschappen en vorm van communicatie volledig via digitale platformen te laten lopen. 

In het digitale landschap bouwen we verder op wat er al stond en zorgden deze snelle aanpassingen ook een omschakeling in hoe er nog beter gekeken moet worden naar de impact van digitale tools, services en design op de samenleving. Digitaal is nóg meer een onderdeel van onze fysieke wereld geworden, wat voor 2021 betekent dat ontwerpen voor menselijk welzijn voorop zal komen te staan en dat human-centred design binnen digitaal ontwerp een grotere rol gaat spelen.

1. Digitale inclusie

Dit thema zal geen enkele designer zijn ontgaan in het afgelopen jaar. ‘Inclusive design’ zal er voor zorgen dat in 2021 digitale vormgeving meer gepersonaliseerd gaat worden. Het belang voor unieke interfaces die de gebruiker naar zijn/haar persoonlijke benodigdheden zelf moet kunnen aanpassen, is groot. Dit roept op om anders te kijken en denken naar een ontwerp. Een vorm van design thinking, waaronder het visuele design niet komt te lijden, maar juist zal worden versterkt door elke unieke gebruiker de beste digitale ervaring te bieden. Mogelijkheden zoals de dark/light switch zijn hier een voorbeeld van en zullen worden uitgebreid tot nog veel meer personalisatie (denk: kleur, lettertype, lettergrootte). 

Ook zal er visueel meer aandacht worden besteed aan diversiteit bij merken en op websites. Bedrijven zullen d.m.v. fotografie, illustraties en tone-of-voice willen aantonen dat zij geen doelgroepen buitensluiten.  Op de lange termijn zullen we gaan zien dat het thema ‘inclusiviteit’ verweven gaat worden in missies en kernwaarden van bedrijven. Dit zie je bij Airbnb en Microsoft, die allebei ‘principes’ hebben neergezet voor design processen om vooroordelen te voorkomen. Net als deze twee giganten zijn ook wij bij Greenberry bezig een ‘toolkit’ neer te zetten die gebruikt zal worden aan de start van ieder project. Met de vragen uit de toolkit zullen stigma’s, ongelijkheden en discriminaties in kaart worden gebracht. Iets wat we bij Greenberry in 2021 verder intern onder de loep nemen en integreren in onze werkwijzes.

2. Digitaal welzijn

In de nasleep van de corona-crisis kunnen we verwachten dat er meer aandacht dan voorheen zal worden gegeven aan welzijn, met name op het gebied van mentale gezondheid. Er zullen zachtere tonen worden gebruikt om dichter bij de mens te staan en bezoekers een gevoel van rust en vertrouwen te geven. Dit zal zich verder uiten in het gebruik van kalme kleuren, natuurlijke elementen en vormen die een blij gevoel opwekken. Na 2020 zijn we allemaal toe aan wat optimisme en zal het digitale landschap alle middelen gaan inzetten om hieraan bij te dragen. Design vraagstukken zullen vanuit een ‘human-centred’ perspectief ontworpen moeten worden, om ervoor te zorgen dat er een betere relatie gaat ontstaat tussen digitaal en welzijn.

3. Real-life ervaringen

Digitale ervaringen zullen het ‘IRL’ moeten gaan vervangen en de online design trends van 2021 gaan dit waarmaken. De onverwachte omwenteling naar volledig ‘digital-first’ betekent dat we meer levensechte ervaringen gaan creëren online. Een digitale experience die de echte wereld zal nabootsen en levensechte beleving zal brengen, iets wat we eerder dit jaar al bij Dutch Design Week voorbij hebben zien komen met hun virtual rooms. Een ruimte waar je gevoelsmatig doorheen kon ‘lopen’ en projecten rondom het thema The new intimacy tentoongesteld werden. De door Greenberry ontworpen CliniClowns app die te zien was in de virtuele expositie van de stichting Dutch Digital Design was een van de projecten die liet zien hoe we intimiteit en human touch kunnen behouden in een wereld die steeds meer gedigitaliseerd wordt. Andere voorbeelden van digitale experiences die IRL nabootsen zijn die van de lancering van ‘van Moof S3’ (gemaakt door Resn) en de configurator van Lucid Motors (gemaakt door Superhero Cheesecake).

4. Activisme en design

In huidige politieke klimaat, dat net als het voorgaande jaar wereldwijd onrust met zich meebrengt, zal design een belangrijke rol blijven spelen in het communiceren van ongelijkheden. Met design dat buiten de lijntjes kleurt en vernieuwend beeld opbrengt, zal er bewustzijn worden gecreëerd voor belangrijke problemen rondom klimaat, ras en politiek. Design zal een middel blijven om idealen naar actie om te zetten en door het aankaarten van belangrijke onderwerpen, zoals wat eerder dit jaar zagen in https://theyearofgreta.com/ (gemaakt door Superhero Cheesecake), kunnen ontwerpers de nodige impact maken om verandering teweeg te brengen.

Alles binnen deze trends streeft naar meer positiviteit voor in het komende jaar, met ‘hoop’ als overkoepelende sentiment. Niet alles kan door middel van design worden opgelost, maar in ieder geval kan er ruimte worden gecreëerd om belangrijke thema’s aan te kaarten. Het is belangrijk bij deze onderwerpen dat we onszelf de vraag blijven stellen hoe we de beste digitale oplossingen kunnen bieden, die het meest waardevol voor de eindgebruiker is en niemand buitensluit. Daarnaast hebben we gelukkig ook als ontwerpers de mogelijkheid om iets meer jeu op onze schermen te brengen en op die manier aan te geven dat er betere tijden voor ons staan en dat 2020 once and for all een afgesloten hoofdstuk is.

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief