Hoe we een jongerenorganisatie klaarmaken voor de toekomst
Prestatiedruk, motivatieproblemen, een hoge uitval in het vervolgonderwijs… Met veel jongeren gaat het niet goed. Intermijn coacht jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling en het maken van toekomstkeuzes. Want dat is hard nodig. Wij hielpen Intermijn met háár toekomst: een nieuwe merkpositionering en -identiteit, zodat jongeren, ouders én professionals Intermijn beter kunnen vinden.
Hoe kunnen we jongeren helpen bij het uitstippelen van hun toekomst?
Even kennismaken
Intermijn is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een eigenzinnige coachingsorganisatie die jongeren leert wie ze zijn en wat ze kunnen. Niet alleen het aanbod is uitgebreid, maar ook de doelgroepen waar Intermijn zich op richt. Intermijn heeft Greenberry daarom gevraagd om te helpen met een vernieuwde merkpositionering. En deze positionering door te vertalen naar een vernieuwde (visuele) merkidentiteit én website.
First things first
Om Intermijn, de doelgroep en het aanbod beter te begrijpen zijn we in gesprek gegaan met verschillende betrokkenen rondom Intermijn. Jongeren zelf natuurlijk, maar ook ouders en professionals in het onderwijs. Wat zijn hun afwegingen? Hoe kijken zij aan tegen Intermijn? En waar zien zij dat Intermijn in de toekomst nog meer waarde kan leveren? De interviews leerden ons bijvoorbeeld dat het woord ‘zelfontwikkeling’ jongeren kan afschrikken.
Vind je weg
Met de onderzoeksresultaten in de pocket, en na verschillende co-creatiesessies met Intermijn, kwamen we tot de nieuwe merkpositionering. Oftewel: wat is Intermijns ‘why, how en what’, wat is de merkpersoonlijkheid en wat zijn de merkwaarden? Grote vragen, maar samen tekenden we het verhaal van Intermijn op.
Nu nog zaak om alles samen te vatten in een pay-off. Eentje die tot de verbeelding spreekt, maar vooral niet te pocherig is. Want als je met jongeren werkt, weet je dat je beter niet de cool mom of dad moet gaan uithangen. De favoriet? Vind je weg. Intermijn.
Een nieuwe visuele identiteit
De nieuwe merkpositionering hebben we doorvertaald naar een nieuwe visuele identiteit. Na een kick-off zijn we aan de slag gegaan met drie richtingen - gebaseerd op de merkwaardes, concurrentieonderzoek en doelgroeponderzoek. We presenteerden de drie richtingen en met de feedback van Intermijn maakten we de identiteit definitief. Het resultaat is fris, jong en kleurrijk. Dat zie je!
Uniek grid
Het beeldmerk is gebaseerd op een ouderwetse tangram: een puzzel met zeven stukjes. Het beeldmerk is ontstaan vanuit een grid, ontwikkeld voor Intermijn. Door elke keer de 5 kleuren uit het pallet anders te gebruiken, ontstaat er steeds een uniek en eigen logo. Elk gekleurd vlakje staat voor het stukje wat jongeren nog over zichzelf kunnen ontdekken bij Intermijn. Maar als je goed kijkt, ‘mist’ er altijd een stukje. Niemand is namelijk perfect en elke jongere die bij Intermijn aan de slag gaat, brengt dat laatste stukje van het logo mee. Namelijk zichzelf.
Intermijn.nl
Visuele identiteit? Check. Nu bouwen. Eerst namen we de structuur van de oude website onder de loep. Die maakten we overzichtelijker en gericht op jongeren. Professionals, ouders en verzorgers kregen hun eigen, losse pagina. Zo is voor iedereen duidelijk waar ze moeten zijn. En om zo veel mogelijk controle te houden over het ontwerp en het proces snel en behapbaar te houden, is de website gebouwd in Webflow: een volledig ‘CMS-bare’ website opgebouwd uit een vast aantal blokken.
Tone of voice en content
Toen de website in de Webflow-stijgers stond, gingen we vullen. Aan content was er gelukkig geen gebrek. Wel volgden we het mand-principe: kort, korter, kortst. Want we willen dat de site mobiel goed scanbaar blijft en niet dat jongeren afhaken.
De tone of voice van de content maakten we welcoming, fun en sophisticated. Dus dat je leest en dan voelt: iedereen is welkom, tijd maken voor je toekomst is leuk en Intermijn snapt míj en hoe school werkt.
Tot slot gaven we de programma’s van jongeren nieuwe namen: Keuzekracht en Zelfzeker. Bewust met alliteratie zodat ze lekker blijven hangen.