Een online platform dat iedereen op weg helpt in Amsterdam

Klant
amsterdam&partners

Je weg vinden in onze hoofdstad is zo makkelijk nog niet. Letterlijk en figuurlijk. Je bent niet de enige. Er zijn miljoenen mensen die daar wel wat hulp bij kunnen gebruiken: bewoners, bezoekers én bedrijven. Met het nieuwe platform voor iamsterdam.com helpen we ze allemaal op weg.

HOE KUNNEN WE EFFECTIEF COMMUNICEREN MET ALLE ONLINE BEZOEKERS VAN AMSTERDAM OP ÉÉN PLATFORM?

Op de schop ermee

Iamsterdam.com barstte uit haar voegen. Qua bezoekersaantallen én qua hoeveelheid content. Het oude ontwerp en de structuur van het platform leende zich daar niet langer voor, wat het platform soms onoverzichtelijk en ongebruiksvriendelijk maakte. En met drie verschillende doelgroepen, hoe zorg je er dan voor dat iedereen relevante content te zien krijgt? Daar kwamen wij om de hoek kijken. Want zei iemand daar user experience?

Amsterdam op z'n best

Onze ambitie voor het nieuwe Iamsterdam.com was een platform dat bewoners, bezoekers en bedrijven verbindt en gebruikers centraal zet in beleving en functionaliteit. Iamsterdam.com moest de doelgroepen niet alleen gidsen door het veelzijdige aanbod van de metropool Amsterdam, maar ook inspireren om de parels van onbekende buurten te ontdekken en herinneringen voor het leven te maken. Ook voor wie zakelijke doelen wil bereiken, zonder de culturele trekpleisters uit het oog te verliezen die de stad internationaal groots hebben gemaakt. 

Een kijkje achter de schermen

De precieze invulling van het toekomstige Iamsterdam.com stond vooraf nog open. Daarom hebben we als projectaanpak voor de scrum-methodiek gekozen. Zo hebben we volledig  transparant en in nauwe samenwerking met amsterdam&partners als gecombineerd team gewerkt. In korte periodes (sprints) bouwden we aan de realisatie van het nieuwe Iamsterdam.com. In onze aanpak voor het nieuwe platform focusten we op: 

  • Structuur en personalisatie
  • Een duurzaam it-ecosysteem
  • Herkenbaar en onderscheidend design

Structuur en personalisatie

Zeg je gidsen dan zeg je navigatie. Daarom hebben we duidelijk aangeven op welke plek op de website de gebruiker zich bevindt. En welk onderdeel van de website waarvoor bedoeld is. Ook brachten we de vervolgacties altijd in beeld: ‘wat gebeurt er als ik hierop klik?’.

Daarnaast zorgden we voor een persoonlijke ervaring voor iedere websitebezoeker. In de front-end verzamelen we data met dank aan het headless CMS Prepr. De data gebruiken we om websitebezoekers relevante content op de juiste plek en het juiste moment te tonen. Soms al direct op de homepage.

Een duurzaam IT-ecosysteem

Als je zo’n groot platform beheert, is een gebruiksvriendelijk CMS wel handig. Het headless CMS Prepr is de opslagbron voor de grote hoeveelheid content en daarmee het kloppend hart van de infrastructuur. Met deze CMS kan de redactie gemakkelijk content schrijven en publiceren in verschillende talen en over de verschillende pagina’s. Ook fijn: door de integratie van een zestal integraties (van payment provider tot locatiedatabase) zijn de mogelijkheden van het platform uitgebreid en is de duurzame, solide basis compleet.

Herkenbaar en onderscheidend design

In het ontwerp hebben we het eigen karakter van Amsterdam gevangen met een onderscheidende layout en typografie. Zodat wanneer je naar Iamsterdam.com gaat, je denkt: ja, dit is Amsterdam. Ik zit goed. Een dynamisch grid én kleurenpalet zetten de accenten om de aandacht van de gebruiker vast te houden. Wel in de juiste dosering natuurlijk. Zo is er een balans tussen hoe iets eruitziet en welke functie het voor de gebruiker heeft.

Wil je ook een contentplatform ontwikkelen voor jouw doelgroep?

Neem dan contact op met Alain.

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief