Een dagboek dat jongeren inzicht geeft in hun emoties

Klant
Greenberry & Garage2020

De wachtlijsten in de zorg bereikten een recordlengte en de coronacrisis sloeg een gat in de emotionele en sociale ontwikkeling van jongeren. Omdat mentale gezondheid start met bewustzijn, gaven we jongeren een digitaal dagboek dat slimme verbanden legt.

Hoe kunnen we het gebruik van professionele jeugdzorg omlaag brengen, door jongen meer regie te geven over hun mentale gezondheid?

Joining forces

Hoe kunnen we de vraag naar professionele jeugdzorg verlagen, door jongen meer regie te geven over hun mentale gezondheid? Met deze vraag startte het innovatienetwerk Garage2020 in 2018 een pilotstudie over mentale gezondheid. Samen met 30 jongeren en verschillende Nederlandse en buitenlandse universiteiten.

En toen kwamen wij. We bundelden onze digitale maakkracht met de sociaal ontwerpkracht van Garage2020 en inmiddels zijn we samen eigenaar van dit digitale dagboek!

Jongeren vinden gevoelens ingewikkeld

Uit onderzoek blijkt dat jongeren moeite hebben om hun emoties te benoemen en te bespreken. Het is bijvoorbeeld niet altijd leuk om vast te stellen dat je je ‘niet zo fijn’ voelt. En dat niet zo fijn; is dat dan verdriet, verveling of frustratie?

Daarnaast blijkt dat jongeren weinig inzicht hebben in verbanden tussen hun gewoontes en hun gevoelens. Zoals dat iemand zich bijvoorbeeld vaak opgelucht voelt na een avond dansen. Of stress voelt, na twee dagen TikTok reels checken.

Onze ambitie

We wilden daarom een tool ontwerpen die:

  • jongeren leert om hun gevoelens te benoemen. Want hoe specifieker jongeren kunnen benoemen hoe ze zich voelen, hoe meer ze over zichzelf kunnen leren. 
  • jongeren bewust maakt van de verbanden tussen gedrag en gevoel. Zodat ze er makkelijker over kunnen praten en weten hoe ze hun eigen gevoelens kunnen veranderen door hun gedrag te veranderen.

Maak kennis met feelee

Feelee geeft jongeren inzicht in hun eigen emoties. De app checkt bij jongeren in: ze laat hen stilstaan bij hoe ze zich voelen en hen daar ‘woorden’ aan geven. Tussen aanhalingstekens, want ze uiten hun gevoelens op een voor hen gebruikelijke manier: via emoji’s. En omdat je op één dag meerdere gevoelens kunt ervaren vraagt de app 3 keer per dag aan jongeren “hoe voel je je?”. En dankzij wetenschappelijk onderzoek weten wij wat elke emoji-antwoord voor een jongere betekent.

Inzicht in het effect van gedrag

In een overzicht leren jongeren hoe zij hun mentale gezondheid nu al beïnvloeden: welk effect had hun gedrag van afgelopen week op hun gevoelens?

Hiervoor geven ze tijdens het incheckmoment aan wat ze doen en halen we passieve data op: het aantal gezette stappen en slaapuren. Deze inzichten geven jongeren iets om over te beginnen in gesprek met een naaste, leerkracht, werkgever of hulpverlener.

het helpt mij inzicht te krijgen in mijn emoties en het is fijn dat je even ergens achter kunt laten hoe je je voelt.

een jongere

Design hypothese: verworpen!

Op basis van trends en doelgroeponderzoek zetten we 3 brand identity stijlen op. Omdat we alles in dit traject kunnen onderbouwen, wilden we ook deze stijlen testen. Van één stijl waren we overtuigd: deze komt als beste uit de test. Eén met opvallende gradients en speelse vormen. A case of ‘kill your darlings’, want verrassing: jongeren kozen helemaal niet voor deze stijl! Maar met hun reacties op zak, konden we de Feelee stijl wel onderbouwd opbouwen.

De cirkel centraal

Bij jezelf inchecken om stil te staan bij je gevoelens doe je liever niet eens per week, maar steeds opnieuw. Met de oneindige cirkel als vertrekpunt en emoji’s als terugkerend element, hebben ronde vormen nu een prominente rol in de Feelee huisstijl. In het bewegende logo en in de huisstijlelementen komen vier basisemoji’s terug: blijdschap, verdriet, verbazing en onverschillig.

Een beige basis balanceert met frisse accenten, en een deskundig ogend font met ronde, klassieke vormen biedt tegenwicht aan speelse illustraties. Voor een energiek en luchtig merk, dat kennis heeft en het vertrouwen heeft van de doelgroep.

De fake-door strategie

Wat doe je als je wil weten hoeveel animo er is voor Feelee? Maar de app zelf er nog niet is? Dan voer je campagne alsof die app er al wél is! Uitingen bevatten een call to action naar een downloadknop. Wie daar op klikt, leest: ‘Leuk dat je enthousiast bent! We zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten om de app te lanceren. Laat ons je een berichtje sturen als het zover is.’

Via deze ‘fake-door’ campagne ontdekten we dat 34% van de mensen die op de downloadknop klikten, Feelee wilde downloaden. Een heel mooi percentage, en dus goede aanleiding om de Feelee socials te vullen met tips, quotes en afbeeldingen om de app verder te promoten. Ook nieuwsgierig? Bekijk de app in de store.

Ook ontwerpend onderzoek inzetten om jouw doelgroep te helpen?

Wil je eens sparren over wat ontwerpend onderzoek voor jouw vraag kan betekenen? Neem contact op met Susanne.

Bel of mail met Susanne .

Susanne
User Experience Designer

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief