Werken aan toegankelijkheid? I Amsterdam laat zien dat het soms beter is om gewoon te doen!
Wat als je niet zeker weet of een museum voor jou wel toegankelijk is? Of er plek is om je even terug te trekken als het te veel wordt? Tsja, als dat allemaal onduidelijk is, ga je misschien liever niet. Dat moet anders! Onze UX-Designer Diederik vertelt hoe amsterdam&partners dit heeft aangepakt.
25 juni 2025Communicatieaanpak toegankelijkheid in musea
‘Om toegankelijkheid in musea duidelijk te maken, is amsterdam&partners op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) aan de slag gegaan met een communicatieaanpak. Ze zagen dat de communicatie over wat musea wel of niet hadden vaak niet duidelijk was. Ook was er geen eenduidige communicatie. Niet oké, want als je twijfelt of je ergens wel naar binnen kan, blijf je misschien liever thuis.’
Onderzoek als fundament
’Voor wij aan de slag gingen heeft I Amsterdam heel gedegen onderzoek gedaan naar het onderwerp. Hier hebben ze veel experts op het onderwerp bij betrokken, waaronder Stichting Accessibility, Cliëntenbelang Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Special Social Club en Onbeperkt Genieten. Ook is er internationaal kennis verzameld door te kijken naar voorbeelden van onder andere Toerisme Vlaanderen. Hier kwam een lijst uit met beperkingen en voorzieningen die wij vervolgens geclusterd hebben.’
Van Sunflower keycord tot prikkelvrije uren
‘Ik dacht dat ik de meeste voorzieningen wel kende, maar er is zoveel waar ik nooit van gehoord had! Het Sunflower keycord bijvoorbeeld. Een keycord dat mensen in je omgeving erop wijst dat je misschien extra hulp of tijd nodig hebt. Gemaakt voor mensen bij wie hun beperking niet zichtbaar is. Maar ook dat musea prikkelarme uren hebben, voor mensen bij wie alles net wat heviger binnenkomt.’
Zoeken, filteren en gaan!
‘Alle voorzieningen kregen een icoon. We maakten zoveel mogelijk gebruik van bestaande iconen, waarvan de doelgroep de betekenis al weet. Een aantal voorzieningen had nog geen icoon, die hebben we ontworpen. Het Sunflower Keycord bijvoorbeeld, of het icoon voor sensorische beleving. Vervolgens hebben we filters toegevoegd in de UITagenda, waar bezoekers op kunnen klikken. Door het voor hen relevante filter aan te vinken, zien ze of het museum toegankelijk is en welke voorzieningen er zijn. Hoe? Aan de herkenbare iconen!’
Generator
‘Waar ik heel trots op ben, is de generator die we bouwden. Deze tool is bedoeld voor culturele instellingen. Je vult in wat je wel of niet beschikbaar hebt op het gebied van toegankelijkheid. Daarna krijg je automatisch een stukje HTML-code. Die code kun je kopiëren en plakken op je eigen website, bijvoorbeeld bij de pagina over toegankelijkheid.
Bij elk onderdeel staat extra uitleg, voor verheldering en nuance. Dankzij de generator is er steeds meer toegankelijkheidsinformatie te vinden op websites van musea. De generator is voor alle musea gratis te gebruiken. Onder andere het Suriname Museum en Nemo hebben de generator al gebruikt.'
Digitaal toegankelijke website
‘Niet alleen de UITAgenda maar de volledige website van I Amsterdam is digitaal toegankelijk. We hebben hierop samengewerkt met Cardan. De website is getoetst en vervolgens hebben we een volledige sprint gewerkt aan het toegankelijker maken van de website. Greenberry zet zich al jaren in voor toegankelijke websites. Niet omdat er een wet komt, maar omdat we al jaren vinden dat digitale producten voor iedereen waarden moeten leveren. Extra leuk aan dit project was dat digitale en fysieke toegankelijkheid samen kwamen. Zo kunnen meer mensen genieten van kunst en cultuur in Amsterdam (en daarbuiten).’