Stap eens in de schoenen van trans jongeren
Afstudeerstagiair Dylan zoekt mensen en organisaties die mee willen werken aan zijn concept
Dylan startte zijn afstudeeronderzoek bij Greenberry met de onderzoeksvraag: "hoe kunnen we transgender jongeren ondersteunen in hun mentale gezondheid?". Na uitgebreid onderzoek met interviews, co-creatiesessies, brainstorms en gebruikerstesten heeft hij het concept voor een app ontwikkeld genaamd Gen-me. Gen-me betrekt in spelvorm de omgeving van trans jongeren om zo meer begrip te krijgen van wat zij doormaken. In dit artikel meer over Dylan's concept en wat hij nodig heeft om Gen-me verder te brengen.
Wat is het probleem?
Uit interviews met trans jongeren en ervaringsdeskundigen kwam naar voren dat de lange wachttijden voor een medische transitie op het moment het grootste probleem vormt voor de jongeren.
“73% van de trans personen in Nederland heeft te maken met psychische problemen.”
Wat is de oplossing?
Die is er helaas niet 1, 2, 3. Maar we kunnen Jongeren wel ondersteunen! Alle jongeren hebben een ondersteunende en begrijpende omgeving nodig, al helemaal als ze door een lastige periode heen gaan. Maar voor de omgeving van trans jongeren is het vaak moeilijk om te begrijpen wat zij doormaken.
Gen-me: Het spel dat je omgeving in jouw schoenen laat staan.
Hoe doe je dat?
Via een app krijgen de spelers vragen over verschillende thema’s, zoals gender, genderdysforie, sexualiteit, discriminatie en zorg. De spelers krijgen de opties ‘verteld!’ en ‘geen idee’. Als de speler die aan de beurt is iets over de vraag vertelt, krijgt deze speler punten. Weet de speler hier niks over te vertellen, worden er geen punten uitgedeeld.
Een andere speler krijgt dan dezelfde vraag. Op deze manier leren de spelers van elkaar hoe de vraag betrekking heeft op hen. De vragen hebben betrekking op problemen waar trans jongeren tegenaan lopen, maar worden zo gesteld dat ook cisgender personen antwoord kunnen geven op de vragen. Op deze manier worden cisgender personen in de schoenen gezet van trans personen.
Wat als de speler niks kan vertellen?
De speler krijgt eerst meer context. De speler krijgt daarna opnieuw de kans om iets over de vraag te vertellen. Dit dwingt spelers om nog eens goed na te denken. Weet de spelers alsnog niks te vertellen, dan krijgt deze speler geen punten.
Als de speler bepaalde termen niet kent of meer context achter de vraag nodig heeft, biedt Gen-me meer informatie aan doormiddel van een simpele swipe.
Hoe win je?
Natuurlijk is het doel van het spel niet om te winnen, maar door het puntensysteem worden mensen gemotiveerd om goed na te denken over de vragen. De speler die aan het einde de meeste punten bij elkaar heeft gespeeld ‘wint’!
Het spel kan ook gespeeld worden met een spelbord. In dit geval zijn de punten die de spelers ontvangen stappen die ze kunnen zetten op het spelbord.
Help jij mij verder?
Op het moment staat Gen-me in de designfase van de app en het spelbord. De volgende stap is de werking van het spel testen. Het concept is al getest bij de doelgroep en experts. Ik ben opzoek naar mensen en organisaties die mij verder kunnen helpen de app op de markt te brengen. Daarnaast zoek ik een organisatie die het interessant vind om de app te financieren.
Daarnaast hoor ik het graag of u feedback of vragen heeft!