Een website met Webflow: waarom je het wel en niet moet willen

Digital designer Giel over websites maken met Webflow

Ik ben Senior Digital Designer bij Greenberry, een strategisch digitaal designbureau. Dat houdt in dat we niet alleen strategisch onze klantvragen benaderen maar ook strategisch met design bezig zijn. In dit artikel zet ik verschillende use-cases voor Webflow voor je op een rij.

HTML, CSS, Javascript en alles wat nodig is om websites te bouwen... Als digital designer heb ik me daar niet veel mee bemoeid. Dat was namelijk de taak van de developer, degene met verstand van code. Tot Webflow, want daarmee bouw je zonder code óók volwaardige websites. Maar is een no-code-website altijd de beste oplossing?

Wat is Webflow?

Webflow is een online tool waarmee je volledig responsive websites kan ontwerpen én bouwen. Iedereen kan het, want de code schrijft Webflow zelf. En voor designers betekent dat: geen ruis meer tussen jou en de developer en websites maken precies zoals jij die voor ogen hebt.  

Webflow is onderdeel van de zogenoemde ‘no-code/low-code movement’. Een beweging die gelooft dat technologie creatie juist makkelijker moet maken, in plaats van moeilijker. Maar eerlijk is eerlijk: kennis van de basisprincipes van CSS-stylen en divjes helpt natuurlijk wel bij het ontwerpen van betere websites. 

Webflow is niet de enige in z’n soort, maar wel mijn favoriet. Bijna alles wat je wil kan je wel gebouwd krijgen - en dat werkt ook nog eens heel intuïtief. Je kan het ook simpel houden, bijvoorbeeld met een template of door gebruik te maken van componenten die door de Webflow-community gecreëerd zijn. Maar stiekem zijn de mogelijkheden tot complexiteit en de mate waarin je invloed hebt op hoe het geheel eruitziet, daarvoor veel te nice. In Webflow kun je websites namelijk volledig animeren met vette transities, micro animations en custom easing. 

Wanneer Webflow als geroepen komt

Over het algemeen geldt dat Webflow zich goed leent voor immerse, design en motion zoals pagina-transities en micro-animaties heavy websites. Visueel zware websites met een hoge wauw-factor dus. Maar denk ook aan de volgende use-cases:

  1. Content. Wil je werk, producten, verhalen of iets anders delen? In Webflow is het makkelijk om veel te posten en je content te beheren. Ook biedt Webflow een front-end view waarin je wél de copy en content kan wijzigen, maar niet het design. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de contentredacteur het design stuk maakt. Best fijn. 
  2. Prototyping en klein budget. Een website laten ontwerpen door een designer kost tijd. En dat vervolgens laten ontwikkelen door een developer kost nóg meer tijd. En geld. Zoals gezegd sla je met Webflow de rol van de developer over. Webflow is daarbij gratis totdat je het project publiceert. Daarvoor kun je eindeloos previewen op <naam>.webflow.com. Een website met een kleiner budget dat wij met Webflow hebben ontwikkeld, is bijvoorbeeld Feelee.nl

Marketing. Doordat Webflow geen onnodige code schrijft, laadt je website een stuk sneller. Bezoekers blij én jij blij. Want hierdoor eindig je hoger in Google’s zoekresultaten. Verder is de integratie van tools zoals Mailchimp en Typeform heel makkelijk en houdt Webflow rekening met de laatste standaarden op het gebied van usability. Als je een product of dienst te promoten hebt, is Webflow dus een slimme keuze.

Wanneer je beter geen Webflow kan gebruiken

Ben ik fan? Absoluut. Maar in een aantal use-cases gaat Webflow ‘m gewoon niet worden. Als je het mij vraagt, tenminste.

  • Data verzamelen van je gebruikers. Denk aan een persoonlijke login of een bestelgeschiedenis voor een webshop. In dit geval ben je voornamelijk afhankelijk van externe plug-ins en integraties. Niet iets waar ik persoonlijk voor zou kiezen omdat plugins weer gebouwd zijn door externe partijen. Het liefst blijf ik zo ‘vanilla’ mogelijk bij Webflow. Dit zorgt ervoor dat je één aanspreekpunt hebt als iets niet werkt: de Webflow-community. Je kan de externe plug-ins en integraties omzeilen, maar je raadt het al: dan heb je een developer nodig. En dan schiet je het doel van Webflow ook meteen voorbij.
  • Data visualiseren die periodiek wijzigt of te allen tijde up-to-date moet zijn. Denk aan een dashboard. Hierbij geldt wederom: te afhankelijk van externe plug-ins en integraties.
  • Een modulaire website waarbij de contentredacteur zelf pagina’s op kan zetten door het gebruik van een aantal voorgedefinieerde blokken. Omdat de redacteur deze pagina’s dan zelf in de ‘designmodus’ moet bouwen, is de kans te groot dat er toch dingen kapotgaan.

Nu is Webflow wel continu in ontwikkeling, dus wat betreft het verzamelen en visualiseren van data: het kan dat dit in de toekomst wél mogelijk is. En met een hechte community achter het platform die erg greedy is op het gebied van Webflow-innovatie en daar actief aan bijdraagt, is dat misschien ook nog wel sneller dan je denkt.

Twijfel je op dit moment over wel of geen Webflow-website?

Ik denk graag met je mee! Stuur mij een mailtje of bel om te sparren.

Bel of mail met Giel.

Giel
Art Director & Digital Designer

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief