ChatGPT en de toekomst van copywriters

ai ai… AI. Contentredacteur Sabine over hoe dat AI het werk van copywriters gaat beïnvloeden.

Veel copywriters waren lange tijd best relaxed over de opkomst van AI, maar in schrijversland is nu toch onrust ontstaan. De oorzaak? ChatGPT, het revolutionaire taalmodel van OpenAI. Dit keer geen AI die kromme teksten en slecht geformuleerde zinnen genereert, maar een chatbot waar binnen no-time sterke teksten uitrollen. Wat betekent dit voor de toekomst van copywriters? Hebben we er wat aan? Of is het bye bye baan.

Dit artikel is ook op Medium.com/greenberry gepubliceerd. Volg ons daar!

ChatGPT, afkorting van Generative Pre-trained Transformer (want dat ligt zo lekker in de mond), kwam december 2022 met een nieuwe open versie. De AI is getraind op een grote hoeveelheid teksten uit websites, boeken, social media en meer. ChatGPT kan geïntegreerd worden in chatbots, zodat het lijkt of je een real-time gesprek met iemand hebt, maar je kunt er ook artikelen, social content, scripts, code en zelfs complete romans mee schrijven.

Een paar gedachten na een tijdje met ChatGPT gespeeld te hebben:

  1. Wow, dit is geweldig
  2. Waarom ben ik zo beleefd tegen een chatbot
  3. Help, wat betekent dit voor copywriters
  4. Hoe zit het met plagiaat

‘’Good artists copy, great artists steal’’

Mooie quote he? Niet van mij natuurlijk, wel van Picasso. Als het over AI gaat, zijn er veel terechte discussies over wat ethisch verantwoord is. AI’s die kunst genereren, zoals Lensa, analyseren bestaande kunstwerken om vervolgens met iets nieuws te komen. Hoe zit het dan met rechten? Of is dat juist wat kunstenaars zelf ook doen. Inspiratie opdoen en dan iets creëren. Net zoals schrijvers favoriete auteurs hebben waar ze in hun schrijfstijl veel van overnemen. ChatGPT knipt en plakt niet, elke zin wordt daadwerkelijk door de chatbot zelf geformuleerd. Toch ben ik benieuwd hoe deze discussie zich gaat ontwikkelen.

AI Bias

Naast de discussie over rechten, is er nog de AI Bias. In The Daily (podcast van de New York Times) gaf de host ChatGPT de opdracht: ’write me a love story’. De twee hoofdpersonen in het verhaal dat ChatGPT binnen een paar seconden produceerde, heten Jack en Jill. Een waarschijnlijk heteroseksueel koppel met westerse namen. Toen ik het zelf probeerde, kreeg ik precies dezelfde namen. Je kan de AI om aanpassingen vragen, dus ik vroeg ‘’rename the characters’’. Drie keer proberen gaf me de volgende resultaten: David and Sarah, gevolgd door Ryan and Emma en tot slot Peter and Rachel. En ik gok dat het zo nog wel even doorgaat.

Dit gebeurt niet omdat het systeem zelf vooroordelen heeft over hoe een liefdesverhaal moet gaan, maar omdat de data die er gebruikt wordt uiteindelijk door mensen gekozen wordt. Ook hoe die data gebruikt wordt, bepalen mensen. Het inrichten van machine learning met aannames bijvoorbeeld. Als er geen diversiteit zit in de mensen die de AI maken en testen, neemt de AI diezelfde (on)bewuste vooroordelen over. Kritisch nadenken en naar je teksten kijken, blijft dus een taak die je nog niet aan AI over wil laten.

AI-misser

En dat kritisch kijken is iets wat KFC een paar maanden geleden ook even had moeten doen. Duitse klanten kregen een notificatie op hun telefoon waarin ze werden aangespoord Kristallnacht te vieren met Krokante Kip (bericht NOS, 2022). In een verklaring gaf KFC de schuld aan een bot. De geautomatiseerde push-notificatie was gekoppeld aan een agenda met nationale feest- en dus ook herdenkingsdagen. Oef.

Creatieve sidekick

Er is heel veel dat je wél aan ChatGPT over kunt laten. Writer’s block? Vraag de AI om hulp. Structuur voor een tekst bepalen? Ook dat kan ChatGPT voor je doen. En hoe specifieker je de vragen stelt, hoe beter de antwoorden. Vraag naar verschillende doelgroepen, uitgangspunten, perspectieven, stijlen.

Niet alleen voor teksten, ook voor inspiratie is ChatGPT handig. Vraag de chatbot bijvoorbeeld 10 ideeën voor social media posts over ‘fietsen door Italië’ en in nog geen minuut heb je bakken aan inspiratie. Zijn de voorbeelden geweldig en hoef je alleen nog maar te knippen en te plakken? Nee. Maar dan is het jouw tijd om te shinen. Ga er creatief mee om, dan maakt ChatGPT je content nog beter. En is ChatGPT dan niet stiekem de creatieve sidekick die we altijd al wilden?

Samenwerking tussen copywriter en AI

Volledig steunen op AI voor al onze teksten, daar zijn we nog lang niet. En dat is maar goed ook. Want om een band op te bouwen met lezers en de tekst tot leven te brengen, zijn empathie, humor, woordspelingen en creatieve invalshoeken onmisbaar. Dingen waar een AI (nog) niet op getraind is. En hoe verrassend kun je zijn als alles wat je schrijft, gebaseerd is op dingen die je ergens gelezen hebt? Al met al zijn er genoeg verschillen tussen menselijk schrijven en teksten van AI’s als ChatGPT. En daar is de chatbot het zelf ook helemaal mee eens, lees maar:

Can you tell us how human writing might be different from an AI?

‘’It’s worth noting that AI is rapidly advancing and researchers are working on ways to make AI more human-like. But for now, the key differences between human writing and AI writing are the ability to convey emotions and empathy, the ability to be creativeadaptability to different styles and understanding context and audience. Humans also have the ability to make connections between seemingly unrelated concepts to create something new and interesting.’’

En eerlijk?

Dat had ik zelf niet veel beter kunnen verwoorden. Dus, zoals de timmerman nu een elektrische zaag heeft, hebben copywriters ChatGPT. Als tool om ons werk beter en efficiënter te maken, niet als vervanging. Want uiteindelijk moet ook die elektrische zaag door iemand bediend worden.

Benieuwd hoe we jouw digitale producten tot leven brengen met content?

Neem contact met mij op. Ik vertel je graag meer over onze aanpak.

Bel of mail met Sabine.

Sabine
Contentredacteur

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief