Alain in Adformatie Connects Daily

Het onderwerp van het gesprek: zit digital marketing op rozen?

Adformatie Connects Daily is een online videopanel voor marketeers waarin met specialisten ingezoomt wordt op een onderwerp dat te maken heeft met het coronavirus. In deze aflevering schoof Greenberry's creatief directeur en parnter Alain Dujardin aan met nog twee andere digitaal georiënteerde gasten aan: Boris Nihom, managing director bij Achtung!, en Ana Henriques, branding manager bij TUI.

Digitalisering in een stroomversnelling

De wereld van marketing & communicatie digitaliseert opeens veel sneller. Hierdoor zou je kunnen aannemen dat digital marketing op rozen zit. Maar is dit ook zo? Ana: “Het is niet dat we meer aan digitalisering doen, maar het heeft een belangrijkere rol gekregen in de totale mix. Denk aan onze FAQ. Die updaten we nu extra veel en goed zodat we onze klanten kunnen blijven informeren over wat er gebeurt en wat ze kunnen verwachten in deze tijd.” Boris sluit zich hierbij aan: “Dit zien we inderdaad in meerdere sectoren gebeuren. Ik denk dat ontwikkelingen in digitalisering nu onwijs versnellen. Zo gaan we de definitieve doorbraak van de food & grocery delivery zien.”

Greenberry ziet dat de urgentie bij sommige projecten is toegenomen. Alain: “We werken al drie jaar aan de Cliniclowns-app. Clowns spelen voor zieke kinderen thuis, maar ook in het ziekenhuis. We zijn al lang bezig om iedereen hierin mee te krijgen. En dan mogen ze nu opeens het ziekenhuis niet meer in. In nog geen paar dagen wordt zo’n applicatie volledig omarmd. Honderd clowns die nu allemaal omgeschoold zijn tot digitale clowns. Dat is wel tekenend voor wat er nu gebeurd. De versnelling komt op gang.”

Clowns spelen voor zieke kinderen thuis, maar ook in het ziekenhuis. En dan mogen ze nu opeens het ziekenhuis niet meer in. In nog geen paar dagen wordt zo’n applicatie volledig omarmd.

Alain Dujardin

Mazzel met je klanten

Dit betekent niet direct dat digital marketeers en digitale bureaus meer werk hebben dan ze eerder hadden. Alain: “In de eerste week van corona werden juist heel veel dingen on hold gezet. Iedereen was volgens mij een beetje in shock. Dat was best wel beangstigend, maar ik merk wel dat er de afgelopen week een beetje een nieuw soort normaal is ontstaan, waarin we weer gewoon gesprekken hebben over doorontwikkeling en we zaken weer kunnen gaan oppakken. Bijvoorbeeld ‘App de vakantiedokter’ die nu tijdelijk is opengesteld voor corona-gerelateerde vragen.” Boris: “Ja, en daarnaast moet je ook gewoon mazzel met je klanten. Wij hebben grote klanten als een KPN die wel doorloopt. Maar als je grootste klant KLM is, tja.. Het is dus voor een deel ook gewoon geluk hebben.”

Daarnaast is een belangrijke rol voor digitale bureaus om te kijken naar mensen die niet mee kunnen komen. Probeer in deze tijd als ontwerper te beginnen met ontwerpen vanuit hun perspectief en het niet te zien als een sluitpost.

Alain Dujardin

Digitaal als startpunt

Zometeen komt er natuurlijk een gigantische crisis aan. Digitaal neemt een enorme vlucht, dus je zou kunnen zeggen dat digitale bureaus in de goede hoek zitten. Gaat die crisis dan ook voorbij aan de digitale bureaus? Boris: “Ik denk het niet. In iedere crisis zie je dat er in de marketingbudgetten gesneden wordt. Dit gaat impact hebben op veel bureaus. Waarschijnlijk gaat het dan één van de twee kanten op. Of iedereen moet in de kosten snijden en bureaus moeten zich bij hun werk meer richten op koud conversiedenken. Of bedrijven zien juist weer de waarde om ideeën op lange termijn uit te denken. Dus in onze hoek kan het ook onwijs mis gaan op dit moment. Ik durf nog niet te zeggen welk scenario het wordt.”

Welk scenario denkt Ana dat het wordt? Ana: “Ik denk dat bureaus met de beste ideeën en de meeste flexibiliteit de winst gaan pakken. Alles overleefd namelijk op een goed idee. Dit is zo in de crisis, maar ook erna.” Alain: “Volgens mij is het nog echt compleet onduidelijk welke kant het opgaat. Vanuit mijn persoonlijkheid ben ik een echte optimist. Zo proberen wij ook als bureau met digitaal als kracht te redeneren. Voor ons gaat het heel erg om dingen maken die van waarde zijn en waar mensen iets aan hebben. En ik vind dat online marketing dat dan ook zou moeten leren uit deze crisis. Daarnaast is een belangrijke rol voor digitale bureaus om te kijken naar mensen die niet mee kunnen komen. Denk aan mensen die nu geen laptop hebben voor hun zoon voor het onderwijs. Probeer in deze tijd als ontwerper te beginnen met ontwerpen vanuit hun perspectief en het niet te zien als een sluitpost. Met onze Cliniclowns-app doen we dat met verstandelijk beperkte kinderen.” 

Bekijk het hele gesprek in de onderstaande video.

digitaal design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief