Onze bijdrage in de strijd tegen het Coronavirus

Hoe we met verschillende organisaties en maatschappelijke partners onze krachten bundelden

28 april 2020

Hoewel het coronavirus veel vervelende dingen veroorzaakt, haalt het ook veel goeds naar boven. Maatschappelijke initiatieven rondom het Coronavirus schoten de afgelopen weken als paddenstoelen uit de grond. Ook wij hebben in periode ook onze krachten gebundeld. Samen met sociaal ondernemer Adrian Dongus, twee van onze partner bureaus HIKE & Forest en met medewerking van de School voor Journalistiek en de UvA ontwikkelden wij SymptoTrack: een open source platform waar je anoniem jouw symptomen van het virus kunt melden. Een kijkje achter de schermen hoe dit platform tot stand kwam.

Hoe het begon

Bij Greenberry hoef je niet alleen aan te kloppen met een briefing. Steeds vaker ontwikkelen we  samen met onze partners nieuwe initiatieven en ontwikkelen we gezamenlijk een product. Altijd gericht op het oplossen van een (maatschappelijk) complex vraagstuk. Adrian, social-entrepreneur, liep rond met het idee om de symptomen van Covid19 in kaart te brengen.  Adrian: “Een vriend van mij kwam terug uit Oostenrijk van wintersport en was aan het hoesten. Hij belde met zijn huisarts en kreeg het advies: ‘blijf thuis en als je symptomen verergeren gaan we er naar handelen.’ Toen dacht ik meteen: ‘waarom worden die gegevens niet ergens bijgehouden?’” 

Adrian belde direct zijn vriend Roeland, Business Developer bij HIKE. Die was meteen enthousiast en hij wist  ook de eigenaar van HIKE & Forest te overtuigen. Massim: “Ik voelde aan dat er iets waardevols in zat én het was ook gewoon gaaf om te doen.” Niet lang daarna werd Greenberry aangehaakt. Massim vertelt: “We hebben eerder met Greenberry gewerkt en wilden dit graag weer. Ik denk dat we met hetzelfde beeld naar de wereld kijken en graag iets goeds willen doen.”

Een project met 15 opdrachtgevers

Een van onze oprichters Bas, pakte de handschoen op: "Ik dacht meteen; dit is een te gek idee dat past bij waar wij voor staan als bedrijf. We willen met technologie de wereld iets beter maken en dit idee sluit daar perfect op aan." Ook Alain, partner en creatief directeur van Greenberry, haakte aan. “We hebben al eerder zeer prettig met HIKE samengewerkt aan Extra Teamlid, waarmee we data toepassen op de jeugdzorg. Het idee van SymptoTrack sloot daar goed bij aan. Onze rol lag met name op het uitdenken van de propositie en het ontwerp. We ontwikkelden in korte tijd de naam, identiteit, het interactie ontwerp en visual design.” Adrian: “In no time lag er een ontwerp. Het zag er meteen goed uit. Iedereen die hieraan meewerkt is expert in wat hij of zij doet dus ik heb direct veel verantwoordelijkheid bij de partijen gelegd.” 

Een traject waar je doorgaans weken voor uittrekt werd teruggebracht tot een week. Dat vroeg om een andere aanpak. Massim: “We hebben eigenlijk weinig stappen geskipt. Wat we anders deden is dat we dingen tegelijk hebben gedaan die we normaal niet tegelijk zouden doen.” Alain vult aan: “We waren met 15 man zelf de opdrachtgever. We trokken parallel op en hebben agile gewerkt: in het eerste weekend hebben we het interactie ontwerp, design en content tegelijk opgepakt, terwijl ook de back-end al werd opgezet. Ook onder deze druk hebben we de gebruiker centraal proberen te stellen door de schetsen tussendoor te toetsen en het kleurgebruik zo op te zetten dat het aan de toegankelijkheidseisen voldoet.” Adrian werkte hard mee en voelde een enorm commitment in het team. “Het was mooi om te zien dat iedereen wist dat SymptoTrack het verschil kan maken. Als iemand om half 10 ‘s avonds een vraag had, werd er meteen van alle kanten gereageerd. Terwijl iedereen ook met een zak chips op de bank had kunnen zitten.”

In 6 dagen had ik al 74 uur geklokt. Ik ben echt een week moe geweest, maar het was het waard.

Massim (Hike)

Op zoek naar partners

In 6 dagen had Massim al 74 uur geklokt. “Ik ben echt een week moe geweest, maar het was het waard. Adrian is ook echt een doorpakker. Zijn taak was het om contacten te zoeken die het project wilden ondersteunen. Hij nam contact op met ziekenhuizen, het RIVM en virologen. Hij belde zelfs met meerdere  telefoons om zo sneller door de wachtrij te komen. Hij zette alles op alles. Net als Alain. Die is echt zijn hele netwerk afgegaan.” Vanuit de propositie zocht Alain naar logische maatschappelijke partners voor SymptoTrack. Welke partijen zien net als wij de meerwaarde van een 100% open source, open data concept? “Al vrij snel wilde het Lectoraat Journalistiek & Verantwoorde Innovatie van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg meewerken. Daar waren wij heel blij. Hun expertise op het gebied van verantwoorde data science was precies wat we nodig hadden.”

Ondertussen werkte het team stug door en kwam de dag van de launch steeds dichterbij. Adrian vertelt: “We leefden erg toe naar het moment van de launch van de site en daar was veel voor nodig. We hadden eigenlijk te weinig handen om ook nog bezig te zijn met wat er komt nadat de website online is.” Er was dus simpelweg niet genoeg tijd om nog meer partners te vinden. Maar dit is eigenlijk niet zo gek. Alain: “Hoe snel je een platform ook bouwt, het enige wat niet kan in zo’n korte tijd is het opbouwen van samenwerkingen.” Toch sloten er vrij snel na livegang partijen aan bij SymptoTrack zoals groep ‘Data science against Corona’ van UvA.

Echt bijzonder, dat we dit zo professioneel hebben neergezet in zo’n kort tijd en dat het voldoet aan zoveel standaarden als open source & privacy.

Alain (Greenberry)

SymptoTrack bleef niet onopgemerkt...

Het idee werd in slecht één week tijd ontwikkeld, omdat alle neuzen dezelfde kant op stonden. Alain: “Echt bijzonder, dat we dit zo professioneel hebben neergezet in zo’n kort tijd en dat het voldoet aan zoveel standaarden als open source & privacy.” En dit bleef niet onopgemerkt. Er werd over ons werk geschreven op de websites van onder andere het NRC, Adformatie, Emerce, Medium, Indebuurt, Marketingtribune, Fonk, maar ook op de website van de overheid onder het rijtje Nederlandse databronnen en initiatieven. En we zijn er nog niet. Sinds deze week is de Engelse versie live en het RIVM heeft inmiddels bevestigt dat ze het project ondersteunen bij 10.000 meldingen. Wetenschappers van de UvA, AMC en School voor Journalistiek denken actief met ons mee over de verdere ontwikkeling van het platform. Dus, heb je symptomen? Meld ze via symptotrack.org. Heb je interesse om SymptoTrack mee door te ontwikkelen, mail dan naar info@symptotrack.org.

Dit artikel is geschreven door Carmen Popescu.

Heb je een goed idee?

Heb jij ook een maatschappelijk idee of vraagstuk? Kom maar op. Bij Greenberry zetten we er graag onze tanden in. Bel of mail Bas van Bokhorst.

Bas
Account director & partner

Digitaal design waar iedereen een beetje beter van wordt

  • Maliebaan 11
  • 3581 CA Utrecht
  • Nederland
  • Waar ligt dat?