Futurelab in gesprek met Greenberry en Garage2020

Over het onstaan van de samenwerking en de Feelee app

Futurelab van T-Mobile brengt startups, corporates en experts bij elkaar. Met als doel bijzondere, innovatieve en ambitieuze projecten verder te brengen. Futurelab ging in gesprek met Alain Dujardin van Greenberry en Levi van Dam van Garage2020 over Feelee, de app die beide organisaties samen hebben bedacht die jongeren dagelijks vraagt hoe zij zich voelen.

Hoi Alain en Levi, jullie hebben een app bedacht waarmee jullie kortgezegd de mentale status van jongeren kunnen meten. Laten we een voorstelrondje doen?

Alain: 'Ik ben Alain Dujardin. Ik ben creatief directeur bij Greenberry. We bedenken digitale oplossingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid en jeugdzorg. In 2018 ontmoette ik Levi. Op zijn vraagstuk hebben we tijdens een challenge van Dutch Design Week antwoord gegeven. Dat was het begin van een mooie samenwerking en onze app Feele.'

Levi: 'Ik ben Levi, orthopedagoog. Ik houd me vanuit mijn achtergrond bezig met jongeren die mentaal 'vastlopen', op welk gebied dan ook. Denk aan jongeren die een echtscheiding van hun ouders meemaken, worden gepest op school of kampen met verschillende angsten. Ik ben onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en medeoprichter van het innovatienetwerk Garage2020.'

Vanuit welke behoefte is de app precies ontstaan en welke oplossing hopen jullie te bieden met Feelee?

Levi: 'Tijdens mijn promoveren ben ik in Boston in aanraking gekomen met collegaonderzoekers die de griep via een app voorspelden op basis van passieve data. Dat was voor mij een trigger. Want als het met de griep kan, zou het dan ook kunnen werken je mentale welbevinden? De puberteit is een onstuimige levensfase. Er gebeurt vanalles op het gebied van emoties, maar de vertaling daarvan is lastig op die leeftijd. Het gaat om leren omgaan met emoties, maar de vertaling daarvan is lastig op die leeftijd. Het leren omgaan met emoties is een groot onderdeel van het hulpverlenend vak. We willen mjongeren met Feelee graag de tools geven om wat meer inzicht te krijgen in hun gevoel. Er zijn al tools beschikbaar, maar die zijn niet laagdrempelig of 'aantrekkelijk' genoeg. Wij denken dat je met een stukje technologie jongeren wat meer inzicht en grip kan bieden. Door het gebruik van de app zullen ze sneller doorhebben wanneer ze wel of niet lekker in hun vel zitten. Dat is voor henzelf prettig. Maar het verzamelen van data kan uiteindelijk ook helpen bij het monitoren van hun gedrag en ons vertellen waar de hulpbehoefte ligt: wat kunnen we doen om te helpen?'

Alain: 'Klopt. We zien dat jongeren steeds meer kampen met mentale klachten. In deze (Corona) tijd is dit ook steeds meer in het nieuws. Die klachten kunnen gevolgen hebben op lange termijn. En we hebben te maken met jeugdzorg die onder spanning staat. Je telefoon kan je veel over jezelf vertellen. Door regelmatig kort informatie in te voeren, kunnen wij inzichten op een compacte manier aan jongeren teruggeven.'

De doelgroep is 14-18 jaar, vanwaar deze leeftijdsfase?

Levi: ‘Deze groep is actief op hun telefoons en het is de leeftijd waarin je iets meer ‘loskomt’ van je ouders of je ‘natuurlijke support’. Relaties veranderen, emoties worden sterker en je wilt zelf meer oplossen. Onderzoek toont dat 75% van onze mentale problemen ontwikkelen zich vóór ons 27e levensjaar. De piek daarvan vindt plaats in de leeftijdscategorie 14 tot ongeveer 21 jaar. Omdat jongeren zich op die leeftijd iets meer gaan ‘afzetten’ tegen de natuurlijke steun, vinden we het belangrijk om ondersteuning te bieden die past bij deze generatie.’

Hoe werkt de app precies?

Alain: ‘De app vraagt dagelijks aan je hoe je je voelt. Zo leer je eigenlijk geregeld je gevoelens te benoemen. Dit gebeurt middels emoji’s omdat het laagdrempelig is en aanslaat bij de jeugd. Het is snel en makkelijk. Je geeft aan hoe je je voelt en zo bouw je na verloop van tijd een beeld op. Hoe schommelen mijn emotie’s, hoe ontwikkel ik? Dit combineert de app met passieve telefoondata, zoals het aantal stappen dat je dagelijks zet en jouw gebruik van andere applicaties. Die combinatie geeft jongeren niet alleen inzicht in hun emoties en eventuele schommelingen, maar leert ze ook dat emoties gekoppeld kunnen zijn aan je activiteiten en dat je gedrag invloed kan hebben op hoe je je voelt. We beginnen klein met Feelee, maar je kunt je voorstellen dat we uiteindelijk jongeren preventief kunnen helpen. Daar willen we naartoe werken de komende jaren. Op dit moment geven we vooral inzicht en enkele handige algemene tips, maar je moet zelf conclusies trekken. Uiteindelijk hebben we als voornemen om de individuele gebruiker gerichte feedback en tools te geven. Daar werken we aan.’ 

Werken jullie samen met jongeren?

Levi: ‘Zeker. Dat is bijzonder aan dit project. We hebben jongeren vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de app. Van techniek tot design. We doen het echt samen. Zo hadden we bij de start een stijl bedacht waar wij zelf heel enthousiast over waren, maar deze bleek totaal niet aan te slaan. Waardevolle feedback, want uiteindelijk zijn zij de doelgroep die de app zullen gebruiken.’ 

En hoe zijn de meningen tot nu toe?

Levi: ‘Jongeren hebben in de pilot aangegeven dat ze het fijn vinden om ‘hun gevoel achter te laten’. Het helpt ze om er op het op het dashboard te parkeren en er op een later, geschikt moment over te praten. Dat vond ik heel tof om te horen. Dat het een plek is waar ze naartoe kunnen, om even een moment voor zichzelf te nemen als het ware.'

Hoe is de samenwerking tussen Feelee en Futurelab ontstaan en wat heeft Futurelab tot nu toe kunnen bijdragen?

Alain: ‘Ewout (Karel) was meteen enthousiast toen hij hoorde over Feelee. Hij adviseerde ons om goed te kijken naar het potentieel van de app. Futurelab is het innovatielab van T-Mobile en telecomproviders voelen een verantwoordelijkheid voor het mentale welzijn van de jeugd. We denken daarom dat het een fijne match is. We worden gechallenged door Futurelab. Het was bijvoorbeeld Ewout die ons breder heeft te leren kijken. Aanvankelijk richtten we ons op jongeren die met jeugdzorg te maken hebben. Ewout daagde ons uit de app voor een grotere groep jongeren toegankelijk te maken. Je merkt dat Futurelab ervaring heeft met startups en productontwikkeling. Dat helpt ons.’

Wanneer is de app te downloaden en wat is jullie doel voor 2022?

Alain: ‘De app is in januari 2022 klaar voor gebruik. Ons doel voor de eerste maanden is veel leren van deze eerste versie. We zullen de resultaten evalueren, bespreken en we willen stappen zetten om de huidige features uit te breiden. We hopeneind 2022 al veel jongeren te helpen. Dat lijkt ons een mooi voornemen.’

Samenwerken of meer weten over Feelee?

Neem contact op met de product owner Ellen.

Bel of mail met Ellen.

Ellen
Projectmanager

Digitaal design waar iedereen een beetje beter van wordt.

Snel naar
  • Werk
  • Over ons
  • Aan de slag
  • Werken bij
  • Updates
Contact
  • Maliebaan 50
  • 3581 CS Utrecht
  • Nederland
  • Waar ligt dat?

We zijn een digitaal designbureau dat zich vastbijt in complexe vraagstukken. Door empathie, creativiteit en technologie te combineren, helpen we jou om je missie waar te maken.