Digitaal platform First EET kit voor hulp bij eetstoornissen

De landelijke Ketenaanpak EEtstoornissen (K-EET), Greenberry & SOCIAL.INC lanceren First EET kit

De landelijke Ketenaanpak EEtstoornissen (K-EET) lanceert het platform www.firstEETkit.nl en de podcastserie First EET cast. Greenberry ontwikkelde de website en contentmarketingbureau SOCIAL.INC is verantwoordelijk voor de podcastserie en campagne. Met deze middelen voorziet K-EET in de kennisbehoefte bij de steeds groter wordende groep jongeren met eetproblemen als gevolg van de pandemie.

First eet kit

Eerste hulp bij eetstoornissen

Om vroegtijdige herkenning en de juiste behandeling te stimuleren heeft de landelijke Ketenaanpak EETstoornissen het platform www.firstEETkit.nl, een 10-delige podcastserie en een social mediacampagne geïnitieerd. De website, ontwikkeld door strategisch designbureau Greenberry, richt zich op het eerder herkennen van eetstoornissen door omstanders en het stimuleren van de juiste behandeling door medisch professionals. De podcastserie en campagne, ontwikkeld door contentmarketing bureau SOCIAL.INC (onderdeel van MMMatter), is gericht op het vergroten van het bewustzijn rondom eetstoornissen bij een breed publiek.

Platform en podcast – Tools voor ouders, hulpverleners en patiënten

In de 10-delige podcastserie ‘First EET cast’ gaan ervaringsdeskundigen, psychologen, diëtisten, verpleegkundigen en artsen met elkaar in gesprek over het erkennen, behandelen en herstellen van elke mogelijke eetstoornis. Bij vrouwen en bij mannen. De eerste aflevering is vanaf 28 februari te beluisteren via Spotify en firsteetkit.nl. Ervaringsdeskundigen als voormalig Miss Nederland Denise Speelman, model Joann van den Herik en schrijfster Tatjana Almuli proberen in de serie met hun open- en eerlijkheid het stigma rond eetstoornissen te doorbreken. Op het First EET kit-platform is daarnaast alle informatie te vinden voor mensen die iemand behandelen of kennen met een eetbuistoornis of een vermijdende/restrictieve voedselinnamestoornis (ARFID), anorexia nervosa of boulimia nervosa. De website biedt eerste hulp en ondersteuning tijdens het moeilijke en emotionele proces van herkennen, erkennen, vaststellen en behandelen van een (beginnende) eetstoornis.

Greenberry kiest bewust voor sensitief design in uitingen

Bij een gevoelig onderwerp als eetstoornissen is het van belang dat de doelgroep zich herkent en thuisvoelt op de website en in de communicatie. Daarom is er gekozen voor een kleurenpalet met evenwichtige kleuren omdat kleuren invloed hebben op emotie en eetlust. De illustraties zijn abstract gehouden zodat ze niet triggerend zijn en de fotografie van Mafalda Rakoš portretteert diverse personen die daadwerkelijk een eetstoornis hebben (gehad). De website en de campagne zijn voortgekomen uit een intensieve samenwerking tussen de inhoudelijke experts, online ontwerpers, ervaringsdeskundigen en media-experts.

Hulp vaak te laat – kennisbehoefte groter dan ooit door toename eetstoornissen in pandemie
Steeds meer jongeren kampen met een eetstoornis en patiënten komen mede door corona steeds later pas bij instellingen terecht. Eetstoornissen of de kwetsbaarheid voor eetstoornissen op jonge leeftijd wordt vaak niet op tijd herkend. En dat terwijl tijdige hulp kan zorgen voor minder lijden, minder maatschappelijke kosten en minder ernstig zieke patiënten. Het verstrekken van goede informatie is nu meer dan ooit cruciaal.

Stigma doorbreken

Kinderarts Sociale pediatrie en initiatiefnemer van de First EET kit Annemarie van Bellegem werkt al jaren met deze problematiek: “Als hulpverlener voel je je net als de ouders ontzettend machteloos. Het ontbrak aan tools waar je ouders en andere zorgprofessionals naar kunt verwijzen. Vanuit deze behoefte is First EET kit ontwikkeld, als een plek met gevalideerde informatie en met een duidelijk handelingsperspectief, die ouders en zorgprofessionals tot zich kunnen nemen wanneer het hen schikt.” Naast het ontzorgen en helpen met de eerste stapjes zetten in begeleiding van het kind, hoopt Van Bellegem ook dat het initiatief bijdraagt aan het algemene beeld: “Onder de problemen ligt het stigma rondom eetstoornissen, begrip en destigmatisering zorgt uiteindelijk voor angstreductie en een veilig herstel.”

Ben jij benieuwd hoe een content platform jouw doelgroep kan helpen?

Neem contact op met Timo.

Bel of mail met Timo.

Timo
Strateeg

Strategisch digitaal design voor positieve impact

Snel naar
  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
Contact
  • Maliebaan 50
  • 3581 CS Utrecht
  • Nederland
  • Waar ligt dat?

We zijn een digitaal designbureau dat zich vastbijt in complexe vraagstukken. Door empathie, creativiteit en technologie te combineren, helpen we jou om je missie waar te maken.