Achter ‘t scherm van onze UX’er: Susanne Kamminga

“Ik ben een soort poortwachter in dienst van de eindgebruiker.”

Susanne Kamminga is UX-designer bij Greenberry. Tijd om kennis te maken met de vrouw achter de wireframes.

Ze draait zo een Japans 3-gangendiner voor je in elkaar of knutselt aan speelgoed voor haar zoontje. Deze stoere dame uit de Bijlmer zit niet stil. Dit kenmerkt haar ook in haar werk. De lat hoog leggen, altijd meer willen, altijd beter. Zo schoot haar carrière van het Amsterdamse Service2Media via de Rabobank naar M2mobi, richting de Utrechtse Maliebaan. Inmiddels werkt Susanne al bijna een jaar bij Greenberry.

‘Je begeleidt bedrijven bij het maken van hun website, toch?!’ - Susanne’s moeder

User Experience Design, is een term waar veel verschillende betekenissen aan worden gegeven. Wat verstaat Susanne eronder? Susanne: “De definitie van UX is vrij uitgebreid, dat maakt dat mensen vaak niet weten wat wij doen. Veel mensen vragen me of ik een website of een app voor ze kan maken. (Het antwoord op die vraag: nee.) Ook worden we vaak gezien als visual designers.” Een User Experience Designer heeft een veelomvattende functie, maar wat is de definitie van UX volgens Susanne? “Het belangrijkste doel als UX-er is het vinden van het juiste probleem dat je wilt gaan oplossen met een digitale oplossing. Hiervoor moet je keuzes maken, als een soort poortwachter in dienst van de eindgebruiker. Dit doet je door de spil te zijn tussen de eindgebruiker, creatie, techniek en business. De eindgebruiker, omdat je het daar uiteindelijk allemaal voor doet. Creatie, omdat je het concept moet maken en bewaken. Je werkt vanuit het concept naar de wireframes toe en tegelijkertijd spar je met de developer en visual designer. Dit maakt het technisch, want je moet wel weten waar je over praat. ‘Business’ betekent voor mij de klant. We sparren hier veel mee en kijken wat belangrijk is voor het product. Hoe gaan we samen hun doel behalen en er natuurlijk ook wat mee verdienen?”

Lopende projecten

Waar is Susanne nu mee bezig? Susanne: “Ik werk nu aan G-Moji en Obesity met onze partner Garage2020. Het project G-Moji gaat over jongeren met depressie en hoe zij hieruit kunnen komen. Hiervoor ontwikkelen we een app die met behulp van dataverzameling hulp aanbiedt. Het ‘obesity’-project gaat over kinderen tussen de 12 en 16 jaar die last hebben van overgewicht of obesitas. Wij ondersteunen ze met cognitief-gedragstherapeutische technieken. Dit betekent dat we kijken naar de gedachten van het kind en dan naar het gedrag. Vervolgens helpen we ze dit gedrag te veranderen, zodat hun gedachten ook weer veranderen. Dit doen we onder andere met oefeningen als ‘catch it, check it, change it’ (google maar). Op dit moment zijn we aan het kijken naar de juiste  propositie in de markt en dat geldt eigenlijk ook voor G-Moji.”  


“Voor beiden projecten ben ik medeverantwoordelijk voor het concept en de uiteindelijke uitwerking. Ik werk samen met een strateeg en product owner, waarbij de product owner de eindbeslissingen neemt. Ik voel me serieus genomen bij Greenberry. Als ik inzichten heb tijdens het project en die uitspreek, wordt er gehoor aan gegeven. Mijn inzichten worden meegenomen in grote beslissingen. Die ruimte heb ik niet altijd gehad bij andere werkgevers. Dat vind ik hier heel waardevol. Ik voel me van waarde in het bedrijf.”

Wij zijn verantwoordelijk voor het maken van tools voor iedereen.

Sociaal en bescheiden

UX-ers, die zijn toch perfectionistisch? Susanne: “Ja. Dit zie ik niet alleen bij mezelf, maar ook bij de rest van het team. We zijn gedreven om overal een kloppend geheel van te maken. Een UX-designer ademt de woorden ‘analytisch’ en ‘zelfkritisch’. De keerzijde hiervan is ze door de sociale rol die ze innemen ook geneigd zijn om bescheiden te zijn. Ze luisteren goed, maar moeten soms ook minder denken aan wat anderen vinden. Binnen Greenberry en Forty hebben we daarom ook een gevarieerd UX-team. Chris Siegers is onze Zenmeister, Ruben Stehouwer is de gevatte grappenmaker, Owen Thijssen is de genuanceerde visionair en Linda Smit is onze stoere go-getter. Ik ben denk dat ik echt de meest praktische van ons team.”

De toekomst van UX

De vriend van Susanne is ook UX-designer. UX is dus een gespreksonderwerp dat aan de eettafel vaak aan bod komt. Susanne: “Het lijkt of de trends in de wereld van User Experience Design het afgelopen coronajaar een beetje stil hebben gestaan. De focus lag door corona afgelopen jaar op communicatie binnen het team. We werken veel meer met online tools om workshops te geven. Als collega draag je de verantwoordelijkheid om je collega's te laten weten wat je aan het doen bent. En ik vind ook dat we er voor elkaar moeten zijn in deze tijden, als de ander een baaldag heeft. Dit jaar was wel een goede test om te zien wat we allemaal wel niet online kunnen! Hier kunnen we veel van leren, want als UX-ers zijn we namelijk verantwoordelijk voor het maken van tools die iedereen begrijpt (inclusive design). In de toekomst zie ik ook een grote rol van UX bij klimaatoplossingen en andere maatschappelijke vraagstukken. Dat zijn thema’s waar ik me in de toekomst bij Greenberry mee wil blijven bezighouden.”

Susanne’s tips

Noem een concept, website, tool of app die de wereld een beetje beter maakt
De Correspondent! Word een beetje slimmer door wat meer in te lezen op een onderwerp.”

Welk goed doel zou je moeten steunen?
Varkensinnood.nl, voor de strijd tegen megastallen en beter toezicht op dierenwelzijn.”

En welke nieuwsbrief, serie of welk instagram-account zou je moeten volgen?
“Shameless, zwarte komedie over een gezin dat op de meest bizarre manieren probeert rond te komen. Ik hou wel van die rauwe familietragedies.” 

Welk recept moet je een keer geproefd hebben in je leven?
“De vegan-shoarma van de Lidl met zelfgemaakte (vegan!) knoflooksaus!”

Van welke Greenberry zou jij meer willen weten?
Mariska Doppenberg!

Digitaal design waar iedereen een beetje beter van wordt

  • Maliebaan 11
  • 3581 CA Utrecht
  • Nederland
  • Waar ligt dat?