3 vragen aan gezondheids- verbeteraar Pim van den Dungen

Pim is strateeg bij ReumaNederland waar hij de transitie naar een impactgedreven patiëntenorganisatie vormgeeft. Op dit moment werken we met ReumaNederland (en Pim!) samen aan een Appwijzer voor mensen met reuma. Om verbeteraar Pim beter te leren kennen, spraken we hem over een doelgroep van 2 miljoen mensen, minder ruis en van het gebaande pad afstappen.

Vertel, waarom doe jij wat je doet?

‘Ik begon mijn carrière in de consultancy, waar ik me richtte op strategie voor multinationals. Het viel me op dat er weinig aandacht was voor de vraag of een verdienmodel ook een positieve bijdrage kan leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Ik wilde daar meer aandacht voor, en zag daarbij ook veel kansen voor de goededoelensector. Ik geloof dat goede doelen en impactgedreven organisaties echt een verschil kunnen maken, mits ze ook goed georganiseerd zijn. Vier jaar geleden kwam de mogelijkheid voorbij om bij ReumaNederland een impactgedreven patiëntenorganisatie op te bouwen. Dit doe ik nu met veel passie. Zodat mijn eigen moeder, mijn schoonfamilie maar ook alle andere 2 miljoen mensen met reuma daar profijt van hebben. Nu én in de toekomst.’

Aan welk boek, serie, film of podcast heb je veel gehad?

‘Dat is ‘Een werkweek van 4 uur’ van Timothy Ferriss. Het boek gaat over hoe je ruis weghaalt en focus aanbrengt zodat je in minder tijd meer kan doen - en uiteindelijk meer tijd overhoudt voor dingen zoals familie, hobby’s en maatschappelijk werk. Dingen waar je aanvullend op je werk óók veel waarde en geluk uithaalt. Het boek heeft me zelfs overgehaald om als zelfstandige verder te gaan toen onze kinderen net geboren waren. De combi van er thuis kunnen zijn, met meer grip op je eigen agenda en toch maatschappelijke projecten kunnen doen, was een mooie. Ook bood het de ruimte om me als bestuurslid bij Amnesty International in te zetten en als reservist in het Nederlandse leger.’

Wat heb je geleerd en wil je graag meegeven?

‘Durf te kiezen en te handelen vanuit een idee of een gevoel dat je hebt. Het hoeft niet meteen perfect, probeer dingen gewoon uit. Zie of je er goed in bent en of je voortgang kunt maken. Durf jezelf ook hard te maken voor een visie, ook al is die niet makkelijk of populair. Mijn ervaring is dat vernieuwing voortkomt uit doorzetten, proberen, luisteren, leren en bijsturen. Wees dus vastberaden, maar durf ook te zien dat iets niet werkt zoals je het had bedacht.

Natuurlijk is dit allemaal niet makkelijk. Afwijken van je vertrouwde routine en het gebaande pad vergt moed. Het is spannend, soms zelfs beangstigend, en onmogelijk zonder de steun van de mensen die je dierbaar zijn.’

Samen ontdekken hoe het beter kan?

We kijken graag met je welk strategisch ontwerptraject het beste past bij jouw uitdaging. Kom op de koffie of bel of mail Alain Dujardin.

Bel of mail met Alain.

Alain
Creative director & partner

design voor verbeteraars

  • Werk
  • Over ons
  • Aanpak
  • Werken bij
  • Updates
  • Contact
  • Blijf up to date:
    NieuwsbriefNieuwsbriefNieuwsbrief