Ieder kind een kans om zich te ontwikkelen
Sommige kinderen hebben extra ondersteuning nodig om te kunnen leren. In de wet Passend Onderwijs staan afspraken om leren mogelijk te maken voor ieder kind. Hoe gaat het daar eigenlijk mee?
Hoe krijgen we inzicht in de successen en uitdagingen van het Passend Onderwijs?
Zicht op de samenwerking
Sinds de invoering van Passend Onderwijs werken schoolbesturen samen in samenwerkingsverbanden, om ieder kind de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. De belangenorganisaties van scholen en schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs, de PO en VO-raad, wilden duidelijker in kaart te brengen hoe het ervoor staat met het passend onderwijs.
Hoeveel leerlingen hebben extra ondersteuning nodig en via welke soort onderwijs? En hoe staat het met de financiën?
Alle spelers om tafel
Om de data achter deze politiek relevante vragen in kaart te brengen, was het belangrijk om de juiste stakeholders aan boord te krijgen. Medewerkers van het ministerie van OCW, onderwijsraden, ouders, schoolbesturen en besturen van samenwerkingsverbanden schoven daarom afgelopen jaar in meerdere co-creatiesessies bij ons aan. Samen met ons team van strategen, UX’ers en copywriters verkenden zij welke data goede indicatoren zijn voor de staat van het passend onderwijs.
Een uitgebreid rapport, maar dan interactief
De gekozen indicatoren brachten we thuis in drie categorieën. Leerlingen, financiën en organisatie. Om weg te blijven bij lange, statische rapporten, koos de opdrachtgever voor een toegankelijker medium: een interactief dataplatform dat samenwerkingsverbanden zicht geeft op hoe het op landelijk niveau en per samenwerkingsverband met de uitvoering van het passend onderwijs gaat.
Ruimte voor de menselijke kant van data
We werkten aan een ontwerp dat complexe informatie visueel en tekstueel toegankelijk maakt voor verschillende doelgroepen. Een flinke uitdaging, want data hebben altijd behoefte aan context en nuance. Zeker als die data voor een groot deel over mensen gaan. Daarom creëerde ons development team een CMS waarin elk samenwerkingsverband zijn data kan voorzien van context.
Zo kunnen samenwerkingsverbanden zichzelf aan lezers voorstellen, hun beleidsplannen delen en een toelichting geven op data. Denk aan een samenwerkingsverband dat zijn budget dit jaar minder effectief besteedt, omdat het volgend jaar wil investeren in een nieuw onderwijsprogramma. Op deze manier krijgen bezoekers een genuanceerder en daardoor relevanter beeld van passend onderwijs.